Bijlagen

Specificatie reserve overlopende projecten

bedragen x € 1.000

Progr

Omschrijving

31-12-2022

uitgaven overl.budget vanuit 2022 in 2023

vrijval overl. Budget uit 2022 in 2023

Overheveling overl.budget vanuit 2022 naar 2024

Overheveling nieuw budget 2023 naar 2024

Totaal over te hevelen budget naar 2024

Toelichting op vrijval in 2023 en overheveling budget naar 2024

Bedrijfsv.

Mobiele devices

550

550

-

-

490

490

De ROP-post uit 2022 is volledig besteed. Er is in 2023 wederom vertraging opgetreden; met name met betrekking tot de levering van laptops en thuisbeeldschermwerken. Daarom het verzoek dit deel van het budget 2023 mee te nemen naar 2024 omdat het structurele budget 2024 onvoldoende is om deze vertraging op te vangen.

Bedrijfsv.

Implementatie Wet Open Overheid

200

-

-

200

-

200

De WOO moet in vijf jaar worden geïmplemteerd. In 2023 is met de implementatie begonnen. Hiertoe is in 2022 een incidenteel implementatiebudget beschikbaar gesteld. Dit budget zal in meerdere jaren worden besteed. In 2023 zijn alleen interne kosten gemaakt die niet verrekend hoeven te worden, vandaar dat deze ROP-post wordt opgenomen voor 2024.

Bedrijfsv.

Project POW (thuiswerkfaciliteiten)

200

-

200

-

-

-

De kosten die zijn gemaakt zijn ten laste gegaan van de ROP mobiele devices. Hiermee valt het restant budget vrij.

Bedrijfsv.

PMO-onderzoek (arbokosten)

50

-

50

-

-

-

Het periodiek medisch onderzoek wordt dit jaar niet uitgevoerd i.v.m. een lopende aanbesteding. Hierdoor wordt het PMO doorgeschoven naar 2024. Het voorstel is om totaal restant budget over te hevelen naar 2024 (100k). De te verwachten kosten in 2024 zijn ca 150k. Hiervoor is het structurele budget niet toereikend.

Bedrijfsv.

College-onderzoeken

48

30

18

-

-

-

De uitvoering van dit onderzoek is vertraagd, waardoor deze ROP-post in 2023 niet volledig is besteed.

Totaal Paragraaf Bedrijfsvoering

1.048

580

268

200

490

690

1

Programma Dienstverlening

25

-

25

-

-

-

Regulier budget bleek voldoende. ROP was achteraf niet nodig.

1

Rekenkamercommissie

50

20

30

-

-

-

Deze ROP-post is in 2023 gedeeltelijk besteed

1

Pilot 'Buurt aan Zet'

96

96

-

-

-

-

Is volledig benut in 2023.

1

Corona 2021

511

214

297

-

-

-

Er waren een aantal budgetten voor steunmaatregelen corona beschikbaargesteld voor activiteiten die doorliepen naar 2023. Het deel van de budgetten dat niet is uitgegeven in 2023 valt vrij.

Totaal programma 1

682

330

352

-

-

-

2

Programma Veiligheid

338

260

78

-

-

-

Deze ROP-post is in 2023 niet volledig besteed

2

Stad en veiligheid

-

-

-

-

250

250

De raad heeft in 2023 een incidenteel budget ad € 250.000 ter beschikking gesteld ten behoeve van Apeldoorn als stad van veiligheid. De raad heeft gedurende dit jaar besloten om hiervan € 200.000 te reserveren ten behoeve van het veiligheidscentrum. De overige € 50.000 is bestemd voor o.a. congressen m.b.t. dit onderwerp. Uitvoering zal starten in 2024.

2

RIEC en BiBob

-

-

-

-

125

125

Op districtsniveau is een project gestart om ondermijning tegen te gaan. De looptijd van dit project is twee jaar. Hietoe is door o.a. de provincie Gelderland in 2023 € 145.000 ter beschikking gesteld. Aangezien dit project pas in de loop van 2023 is gestart is van dit bedrag slechts € 20.000 besteed. De resterende € 125.000 dient in 2024 beschikbaar te zijn voor verdere uitvoering van dit project.

Totaal programma 2

338

260

78

-

375

375

3

Plan Beekdalen WZV

70

55

15

-

-

-

De ROP is in 2023 grotendeels besteed. Het restant valt in 2023 vrij.

3

Groen plan 2019 - 2024

249

249

-

-

110

110

In de MPB 2019-2022 zijn door de raad financiële middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Groenplan en de Ecogids. Door personele onderbezetting was er sprake van een langere aanloopfase en is een aantal werkzaamheden ca. een jaar doorgeschoven. In 2023 is de agenda 'Klimaatadaptatie en Natuur' opgesteld waarvan de uitvoering in 2024 start. Een aantal activiteiten vanuit de structurele exploitatie lopen van 2023 door tot in 2024.

3

Wadi Berg & Bos (05700036)

50

50

-

-

-

-

Is volledig benut in 2023.

3

Klein asfaltonderhoud

250

250

-

-

400

400

Overloop uit 2022 is besteed in 2023. Vanwege het slechte weer in het laatste kwartaal van 2023 zijn asfalteringswerkzaamheden niet uitgevoerd. Rekening houdend met de weersomstandigheden (vorst en regenval) zal de aannemer deze werkzaamheden vanaf maart 2024 uitvoeren.

3

Onderhoud Bomen

200

200

-

-

-

-

Is volledig benut in 2023.

3

Onderhoud van bermen, sloten en duikers

83

83

-

-

-

-

Is volledig benut in 2023.

3

Bladcampagne

60

60

-

-

60

60

Het verwijderen van bladafval is vanwege het laat vallen van het blad en natte weersomstandigheden uitgelopen. Als gevolg hiervan zullen de opruimwerkzaamheden en afvoeren van het blad in het eerste kwartaal van 2024 worden uitgevoerd.

3

Sierheesters

-

-

-

-

138

138

Conform de financiele verordening mogen de sierheesters niet meer geactiveerd worden vanaf 2023. Het beschikbare kredietbedrag wordt daarom overgeboekt naar de exploitatie. Beschikbare ruimte moet als ROP mee naar 2024.

Totaal programma 3

962

947

15

-

709

709

4

Kwartiermaker

38

32

5

-

-

-

Omdat het restant budget < € 50.000 is overheveling d.m.v. een ROP post niet mogelijk

4

RegioDeal Loenen-Eerbeek

50

50

-

-

-

-

De ROP is in 2023 besteed.

4

Transform

125

80

45

-

-

-

Transform is in de loop van 2023 gestopt. Het betreffende budget is dan ook niet volledig besteed. Het restant budget dient overigens aan de deelnemers te worden terugbetaald.

4

Energieloket

110

-

110

-

-

-

Deze ROP-post is uiteindelijk niet besteed. Dit bedrag valt vrij voor resultaatbestemming, maar is conform afspraak gestort in de reserve AOF.

4

Plankosten de Parken

40

40

-

-

-

-

De ROP is in 2023 besteed.

4

Warme overdracht Overdracht bodemtaken Omgevingswet

49

2

47

-

-

-

In 2022 is door de provincie incidenteel budget beschikbaar gesteld om gemeenten te faciliteren bij de overname van bodemtaken van de provincie in het kader van de Omgevingswet.
De invoering van de Omgevingswet is opnieuw uitgesteld. De werkzaamheden om de prestaties te kunnen halen zijn nog niet afgerond en lopen door in 2024 en verder. Omdat het restant budget < € 50.000 is overheveling d.m.v. een ROP post niet mogelijk

4

Cleantech

150

-

150

-

-

-

Deze ROP-post is uiteindelijk niet besteed.

4

Intensivering toezicht energiemaatregelen

-

-

-

-

179

179

Naar aanleiding van de besluitvorming nota reserves en voorzieningen is de reserve Broa omgevormd tot het Apeldoorn Ontwikkelfonds (AOF).
Als gevolg hiervan is de meerjarige subsidiestroom ‘Intensivering toezicht energiemaatregelen’ die voorheen via de Broa liep, nu opgenomen onder de overlopende posten.

4

Energietransitie

-

-

-

-

3.250

3.250

De gemeente Apeldoorn heeft boven de rijksbijdrage € 3,0 mln. ter beschikking gesteld om in 2023 en 2024 huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de gestegen energielasten te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. Aangezien de looptijd van de rijksmiddelen is verlengd qua uitvoering en we zien dat het bereiken van de doelgroep een beperkende factor is, zal de aanwending van de middelen na 2023 plaatsvinden. Via een plan van aanpak zal de besteding van de € 3,0 mln. worden vormgegeven en Europees aanbesteed, waarna eind 2024 en in 2025 de uitgaven plaatsvinden. Daarnaast zal de verstrekking vanuit de subsidieregeling voor energiecoöperaties in 2024 plaatsvinden (€ 0,25 miljoen). De beide bedragen worden gedekt vanuit een onttrekking uit de algemene reserve (€ 3,25 mln). Deze onttrekking heeft in 2023 plaatsgevonden. Om de middelen vanaf 2024 beschikbaar te houden loopt dit bedrag via de ROP over naar 2024.

Totaal programma 4

562

204

357

-

3.429

3.429

5

Actieplan Jeugdzorg & Onderwijs

-

-

-

-

523

523

Het Actieplan Jeugdzorg & Onderwijs is op 26 oktober in de PMA besproken. Hierdoor is er nog beperkte tijd beschikbaar om uitgaven te doen in 2023. Dit betekent dat een deel van de uitgaven, zoals extra kosten Schoolmaatschappelijk werk (SMW), M@zzl, toekomstcoach en uitbreiding kinderopvang sociaal medische indicatie in 2024 zal plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld om het restant budget over te hevelen naar 2024.

5

Decentralisatie Uitkering WEB

-

-

-

-

78

78

Het bedrag is nog beschikbaar omdat we er vanuit zijn gegaan dat een deel van deze middelen de uitgaven van 2023 konden dekken en dat we tijd nodig hadden om plannen te maken voor de realisatie. Ook van Rijkswege is het belang onderstreept om de middelen in te zetten op de taalontwikkeling en de verwachte verandering van de verblijfsstatus in 2025.

Totaal programma 5

-

-

-

-

601

601

6

Implementatie budget Wet Inburgering

431

431

-

-

-

-

Dit budget is volledig besteed in 2023.

6

Compensatie uitvoeringskosten Tozo 2022-2026

136

31

12

93

-

93

De tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) was een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De regeling was voor zelfstandige ondernemers, waaronder zzp’ers. Het voorzag in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt, en voorzag in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Het Rijk verstrekte in 2020 en 2021 middelen aan de gemeente om de aanvullende uitkeringen en de leningen aan ondernemers uit te kunnen keren. Daarnaast ontvingen we, ter dekking van de uitvoeringskosten van de Tozo, in 2020 en 2021 ook middelen van het Rijk. De Tozo is per 1 oktober 2021 beëindigd, echter lopen onze werkzaamheden voor de uitvoering van deze regeling nog door in de jaren 2024 t/m 2026. Ondernemers die een lening bedrijfskapitaal hebben ontvangen dienen deze vanaf 1 januari 2022 in 5 jaar terug te betalen. De (administratieve) werkzaamheden die hier mee samenhangen zullen de komende 3 jaar nog tijd van ons vergen. Om deze werkzaamheden nog in de jaren 2024 t/m 2026 te kunnen uitvoeren is het nodig om de van het Rijk ontvangen middelen over te hevelen van 2023 naar 2024 en ook beschikbaar te houden voor de jaren 2025 t/m 2026.

6

Leerbaarheidstoets Wet Inburgering

52

52

-

-

-

-

Dit budget is volledig besteed in 2023.

6

Verhoogde en versnelde instroom statushouders

185

144

-

41

389

430

Vanwege de druk op asielcentra heeft het Rijk besloten om gemeenten een hogere taakstelling inburgeraars op te leggen. Het uitvoeringsbudget is niet gekoppeld aan de hoogte van de instroom. Met een verdubbeling van de taakstelling, zou zonder extra middelen slechts de helft van de capaciteit voor begeleiding van nieuwkomers beschikbaar zijn. Voor de realisatie van de versnelde instroom kregen gemeenten in 2022 voor drie jaar via de septembercirculaire extra middelen. De verhoogde instroom is in het tweede halfjaar op gang gekomen en loopt zeker in geheel 2024 door. Omdat de inburgeringsbegeleiding meerjarig is, en veel werkzaamheden daarmee doorlopen in volgende jaren is het noodzakelijk het verstrekte additionele budget over te hevelen naar 2024.

6

Actieplan armoede

-

-

-

-

1.370

1.370

Het actieplan armoede is begin april 2023 vastgesteld en we zijn voortvarend aan de slag. Regelingen zijn technisch klaar gezet, de uitvoering geïnformeerd over de nieuwe regelingen, en we betrekken inwoners en maatschappelijke partners bij de uitvoering.

Er zijn twee ontwikkelingen waardoor het aannemelijk is dat er financieel surplus ontstaat over 2023:
1. We houden budget op de uitvoering over. Dit surplus van € 0,5 miljoen op het uitvoeringsbudget hevelen we over naar het tekort op de landelijke energietoeslag, waarvoor we in 2023 vanuit het Rijk onvoldoende middelen ontvangen.
2. Het gebruik van minima regelingen neemt minder toe dan we prognosticeerden. We bereiken nog niet iedereen. Dat is ook niet gek; we zijn pas net gestart, onder andere met de armoede-aanpakkers.

Het actieplan is sinds kort in uitvoering, na positieve besluitvorming in de Raad in april jl. Dit najaar verschijnt de eerste tussenevaluatie. Het is aannemelijk dat na 2023 een surplus resteert van € 0,7 miljoen. Middelen uit het actieplan armoede die resteren in 2023 willen we via de reserve overlopende projecten meenemen naar 2024. We verwachten dat door de actie van de armoede-aanpakkers, de continue communicatie en gebruik van ‘bereken uw recht’ het gebruik volgend jaar toeneemt. Daarnaast willen we nog meer inzetten op het bundelen van voorzieningen en eenmalige aanvragen. Dit betekent dat als er recht is op bijvoorbeeld de energietoeslag we ook regelingen uit het sociaal vangnet zoveel mogelijk automatisch willen toekennen. Ten slotte is nog een effect te verwachten van stadspassen die we voor 1 januari uitgeven, waarvan de lasten landen in boekjaar 2024.

Totaal programma 6

805

659

12

134

1.759

1.893

7

Uitvoering plan van aanpak dak- en thuislozen

2.170

-14

1.400

784

-

784

In het plan voor de aanpak van dak- en thuisloosheid hebben we rekening gehouden met een bijdrage voor de verbouwing van Omnizorg. In de jaarrekening van 2022 hebben we vermeld dat we verwachten deze middelen pas in 2023 of later te zullen uitgeven. Daarom hebben we deze middelen opgenomen als Reserve Overlopende Projecten (ROP) voor 2023. Momenteel bevindt het project voor de verbouwing van Omnizorg, gericht op beschermd wonen en het aanpakken van gebouwgebreken, zich nog in de studiefase. De uitvoering zal naar verwachting pas op z'n vroegst eind 2024 starten. Daarom verwachten we dit jaar opnieuw nauwelijks uitgaven voor dit budget, en stellen we voor om het niet bestede deel opnieuw beschikbaar te stellen als ROP voor 2024 (€ 2,1 miljoen, waarvan € 1,4 miljoen voor Omnizorg. Echter, volgens de regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het niet toegestaan om een bijdrage in het verbouwingskrediet rechtstreeks vanuit de exploitatiebegroting te verrekenen. Daarom laten we het gereserveerde bedrag van € 1,4 miljoen voor de bijdrage in de verbouwing vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. Als technische mutatie bij de Meerjarenprogrammabegroting (MPB) zullen we deze middelen echter inzetten als structurele dekking voor de kapitaallasten van het krediet voor de verbouwing van Omnizorg. Het resterende bedrag van € 0,7 miljoen voor de uitvoering van de aanpak dak- en thuisloosheid stellen we voor om beschikbaar te houden voor uitgaven in 2024.

7

POK middelen

1.168

585

-

583

-

583

Gemeenten ontvangen structureel middelen om de dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities te versterken. De middelen komen naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen (POK). De middelen zetten wij in voor het vormgeven van een breed toegankelijker loket via wijkteams Samen055 zodanig dat onze dienstverlening aansluit bij de leefwereld van onze inwoners. De kosten die nodig zijn voor deze inrichting betalen wij uit deze middelen. We verwachten dat niet alle middelen in 2023 zullen worden besteed. Voor het verder vormgeven van deze inrichting hebben we deze overgebleven middelen nodig in 2024. We stellen voor het resterende budget van € 588.011. via een reserve overlopend project over te hevelen naar 2024.

7

Innovatiekosten sociaal domein

314

80

34

200

-

200

Eind 2021 stelde de raad de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling “Een veerkrachtig Apeldoorn vast”. De visie zoals verwoord in de Kadernota vergt ook een nieuwe manier van werken. Hier is sprake van een transformatie die we stapsgewijs en planmatig gaan invoeren. In 2022 heeft de raad hiervoor een eenmalig budget toegekend. Activiteiten die vanuit dit budget verder verkend / opgezet worden zijn o.a. het vormgeven van gebieds- en actiegericht werken en een volgende stap maken met informatiegestuurd werken. Het nieuwe coalitieakkoord heeft daaraan ook elementen toegevoegd. In 2022 hebben we gewerkt aan voorbereidingen, en in 2023 aan uitvoering. Niet alle middelen zijn besteed. Voor het verder vormgeven van informatiegestuurd werken (inzet projectleider en aanschaf applicatie) en het gebieds- en actiegericht werken (Pilot Buurt aan zet), hebben we deze overgebleven middelen nodig voor in 2024. We stellen voor het resterende budget van ca. € 200.000 via een reserve overlopend project over te hevelen naar 2024.

7

Vluchtelingenproject

100

100

-

-

165

165

De gemeente ontvangt jaarlijks een rijksbijdrage voor het in Apeldoorn gevestigde AZC. Dit budget wordt ingezet ter dekking van gemeentelijke inzet en er kunnen projecten uit gefinancierd worden. De rijksbijdrage 2023, die ontvangen wordt bij de decembercirculaire 2023, zal in 2024 ingezet worden ter dekking van extra kosten t.b.v. de opvang van asielzoekers. Voorgesteld wordt het resterend budget over te hevelen naar 2024.

7

AMV'ers 18+

253

141

-

112

-

112

In 2022 ontvingen we een eenmalige financiële bijdrage van het rijk, die niet volledig is besteed. Aangezien de afspraken voor 2023 nog niet duidelijk waren, hebben we besloten om deze financiële bijdrage over te hevelen naar 2023. Vanaf januari van dit jaar is de mogelijkheid tot verlengd verblijf in de opvang van kracht voor jongeren van 18 jaar en ouder. Dit kan noodzakelijk zijn omdat de jongere nog steeds begeleiding nodig heeft of omdat gezinshereniging op korte termijn wordt verwacht. De verlengde opvang voor 18+ jongeren betekent dat het rijk langer financiert aan voogdijorganisatie Nidos. Wanneer deze jongeren de opvang verlaten, is het de verantwoordelijkheid van gemeenten om geschikte huisvesting te vinden binnen een bepaalde basis zoektermijn. Als deze termijn wordt overschreden, moeten de gemeenten de kosten dragen. Aangezien dit zelden voorkomt en de harde grens van 18 jaar is verlengd met de mogelijkheid van langer verblijf, resulteren dit in aanzienlijk lagere kosten voor ons. We verwachten ook voor het volgende jaar lagere kosten. Daarom stellen we voor om een beperkt budget (€50.000) over te hevelen naar 2024. hiermee vallen de overige middelen vrij. Bij het opstellen van de begroting verwachten we een beter inzicht te hebben in het structurele kostenniveau, wat we dan zullen opnemen in de ramingen voor 2025 en daarna.

7

Vrijval regionale DUVO middelen 2022

400

37

-

363

-

363

Voor 2023 is er 400k lokale middelen huiselijk geweld voor de toekomsttuin Apeldoorn gereserveerd. Niet al deze middelen zijn al tot besteding gekomen. Het restant bedrag willen we volgend jaar inzetten. De gemeente heeft een belangrijke rol in de aanpak van huiselijk geweld en jeugdbescherming. Als onderdeel van het landelijk actieprogramma ‘Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming’ en de ‘Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming’ geven we een impuls aan de aanpak van veiligheidscasuïstiek van gezinnen en huishoudens in Apeldoorn. Dit doen we door in een Toekomsttuin te experimenteren hoe gezinsgerichter, intensiever en eenvoudiger samen kan worden gewerkt door expertise van de veiligheidspartners en de brede wijkteams Apeldoorn te bundelen. Met de toekomsttuin Apeldoorn wordt geanticipeerd op het landelijke Toekomstscenario. Per april 2023 is de toekomsttuin in Apeldoorn gestart met als ambitie om voor kwetsbare inwoners die in onveiligheid verkeren, sneller te kunnen doen wat nodig is om hun kwetsbaarheid te verminderen en het vangnet goed te organiseren. Door het eenduidiger, eenvoudiger en efficiënter inregelen van de jeugdbeschermingsketen en de samenwerking van de GI’s met het CJG, wijkteam en veiligheidspartners op lokaal niveau te verbeteren waardoor gezinnen en huishoudens in Apeldoorn in onveiligheid beter beschermd zullen worden en meer tijdig passende hulp ontvangen. Dit dient te leiden tot een afname van het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen (onder andere de Ondertoezichtstelling en Voogdij) in Apeldoorn. De looptijd van deze toekomsttuin is in ieder geval tot april 2024. Het leren en ontwikkelen in de toekomsttuin kost tijd. De wens leeft daarom breed om de looptijd van de toekomsttuin te verlengen naar (minimaal) 31 december 2024. In het najaar 2023 zijn trainingen over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling voor alle wijkconsulenten Samen055 gestart. Gezien de doorontwikkeling en start van het nieuwe werken in Samen055 op veiligheidscasuïstiek per 1 januari 2024 willen we ook in 2024 nog dit soort trainingen en activiteiten aanbieden met als doel het versterken van de kennis en kunde huiselijk geweld binnen Samen055. Voorgesteld wordt om het restantbedrag over te hevelen naar 2024.

7

Organisatiekosten stedelijke expertiseteams

-

-

-

-

721

721

Net als vorig jaar verwachten we in 2023 dat de organisatiekosten van de stedelijke expertiseteams (SET) lager uitvallen dan begroot, ongeveer € 0,7 miljoen. Per 1 januari gaan de wijkteams van start. De formele organisatie staat dan (gemeentelijk). Tegelijk is er nog veel nodig om de teams goed op gang te krijgen en te faciliteren. Daarvoor zullen kosten gemaakt worden. Het gaat bijvoorbeeld om tijdelijk voor de duur van 1 jaar extra capaciteit (tussen 10 en 15 fte; functieniveau 9), die de medewerkers ruimte biedt om te leren en eventueel productieverlies op te vangen. Daarnaast gaat het om materiële kosten, zoals opleiding, communicatie en ICT aanpassing van systemen (inschatting totale kosten ca. € 1,5 miljoen). Het is niet haalbaar om de kosten binnen het reguliere budget 2024 Samen055 te dekken. Daarom stellen we voor de niet bestede budgetten organisatiekosten stedelijke expertiseteams en, de POK-middelen hiervoor in te zetten. We hadden bij Q3 nog niet scherp welke kosten nodig waren voor de doorontwikkeling van Samen055. Op basis van de opgaven hiervoor, bleek dat de POK middelen niet toereikend zijn en hebben we gekeken naar mogelijke andere incidentele dekkingsbronnen. De incidentele onderbesteding op de organisatiekosten van de stedelijke expertise teams is daarvoor een prima incidentele dekkingsbron. De organisatiekosten Stedelijke expertise teams maken per 1 januari 2024 onderdeel uit van Samen055.

7

Verbeteren toegankelijkheid (onderdeel budget Inclusie/cultuursensitief werken)

-

-

-

-

75

75

In de MPB 2023-2026 is er voor 2023 en 2024 een bedrag van € 75.000 toegekend voor verbeteren toegankelijkheid. Op dit moment wordt er gewerkt aan een programma 'Knelpunten oplossen in de buitenruimte', een projectplan 'Toegankelijkheid Huis van de Stad' en een projectplan 'Openbare toiletten'. De inzet en bekostiging van o.a. de De Hoge Nood app zal hier deel van uit gaan maken. In 2024 zullen hier kosten voor gemaakt worden. De toegekende gelden voor verbeteren toegankelijkheid van 2023 en 2024 zijn hiervoor als dekking nodig. Daarom wordt voorgesteld om het bedrag van € 75.000 van 2023 over te hevelen naar 2024.

7

Stelpost afboeken boekwaarde Omnizorg

-

-

-

-

1.038

1.038

ivm aangepaste projectplanning is budget pas in 2024/2025 benodigd (cf turap 2023)

7

Tijdelijke huisvesting Omnizorg

-

-

-

-

1.166

1.166

ivm aangepaste projectplanning is budget pas in 2024/2025 benodigd (cf turap 2023)

7

Extra opvangplekken maatschappelijke opvang

-

-

-

-

164

164

Sinds 1 januari 2022 huurt de gemeente een pand van het Leger des Heils aan de Warenargaarde. Dit pand kan door Omnizorg en ons eigen Sociaal Wijkteam worden ingezet om mensen die dak- en thuisloos zijn geraakt onderdak te bieden. Ten laste van de coronareserve is hiervoor € 275.000 beschikbaar gesteld. Naast de kosten van de huur wordt hieruit ook de beveiliging betaald. Deze beveiligingskosten fluctueren. Begin 2023 heeft het college besloten om de huur voor het pand aan de Warenargaarde te verlengen met 2 jaar om als gemeente wendbaar te kunnen blijven en voldoende passende opvang te bieden aan mensen of gezinnen die dak- en thuisloos zijn geraakt. Hierdoor zijn we de verplichting aangegaan voor de huur en de bijbehorende beveiliging aldaar.

Totaal programma 7

4.406

930

1.434

2.042

3.329

5.371

8

Apeldoornsche Bosch

160

-

160

-

-

-

Het project, met name de verbouwing van het herinneringscentrum, is nog niet volledig uitgevoerd. De incidentele middelen zijn al 2x overgeboekt en kunnen conform de criteria niet nogmaals via de reserve overlopende projecten opnieuw beschikbaar gesteld worden in 2024. Bij de jaarrekening zullen we voorstellen de middelen, bij resultaatbestemming, in 2024 opnieuw beschikbaar te stellen.

8

Urban Sports (budget Motie Samen Leven, Organiseren Ontmoeten)

50

-

50

-

-

-

Deze ROP-post is uiteindelijk niet besteed.

8

Dakrenovatie zwembad De Sprenkelaar

135

-

135

-

-

-

Deze ROP-post is uiteindelijk niet besteed.

8

Beeldende kunst

-

-

-

-

98

98

Op grond van de uitwerking Financiële Verordening worden de kosten van aanschaf van beeldende kunst per 2023 niet meer geactiveerd. Wij stellen voor om het restant op het krediet ‘beeldende kunst 2023’ als overlopend project beschikbaar te houden voor bestedingen 2024.

8

Opdracht nieuw Evenementenbeleid en locatieprofielen

-

-

-

-

50

50

Dit jaar is er eenmalig extra budget (€ 100.000,-) beschikbaar gesteld voor het actualiseren van de Locatieprofielen en het vormen van een nieuw evenementenbeleid. De ontwikkeling van het evenementenbeleid heeft een langere doorlooptijd gehad dan verwacht. Eind 2023 de Kadernota opgeleverd en het bijbehorend uitvoeringsbeleid volgt in het eerste halfjaar van 2024. De locatieprofielen zouden aansluitend worden geactualiseerd. Gezien het uitvoeringsbeleid van de kadernota naar verwachting voor de zomer van 2024 gereed is, zal aansluitend worden gestart met de locatieprofielen. Kosten bedragen ca. € 50.000. Voorgesteld wordt om het restant van het beschikbare budget opnieuw in 2024 beschikbaar te stellen.

Totaal programma 8

345

-

345

-

148

148

9

Implementatie Omgevingswet

270

185

-

85

-

85

De implementatie Omgevingswet omvat meerjarige werkzaamheden. Het resterende budget komt uit incidentele (rijks)middelen. De Omgevingswet is meerdere keren uitgesteld maar is per 1 januari 2024 in werking getreden. De werkzaamheden lopen door in 2024 en latere jaren.

9

DSO-koppelingen

259

50

9

200

-

200

Diverse afrondennde werkzaamheden, zoals ten behoeve van het project vitale vakantieparken, zijn in 2023 vertraagd. Deze zullen alsnog in 2024 worden uitgevoerd. Verder dient er nog een aantal werkzaamheden met betrekking tot de kwaliteit van de gehanteerde informatiemodellen te worden uitgevoerd. Voor deze werkzaamheden was in 2023 € 200.000 gereserveerd. Voorgesteld wordt om dit bedrag in de Reserve Overlopende Projecten te storten.

9

DSO opwerken kernregistraties

50

8

43

-

-

-

Het budget is deels besteed, omdat de werkelijke kosten lager zijn uitgevallen dan verwacht.

9

Programma Veluwe

-

-

-

-

1.034

1.034

In de MPB 2023-206 zijn voor de periode van vier jaar middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Actieplan programma Veluwe. Het gaat om totaal € 5,7 miljoen. Het saldo van baten en lasten wordt gedekt uit een onttrekking aan de algemene reserve. Om het verloop en het saldo goed te kunnen volgen wordt het verschil tussen de raming en de realisatie via de reserve overlopende projecten overgeboekt naar het volgende boekjaar.

9

Wet goed verhuurderschap

-

-

-

-

86

86

Het incidentele budget voor de invoering van de wet goed verhuurderschap (inwerkingtreding per 2024) is pas laat in 2023 beschikbaar gesteld. De implementatie loopt door in de eerste helft van 2024. Uitgevoerd door een projectleider, waarvan de kosten uit deze incidentele (rijks)middelen worden betaald.

9

Wet Kwaliteitsborging

-

-

-

-

87

87

De werkzaamheden voor toezicht op de Wkb (wet Kwaliteitsborging) starten pas in 2024 in verband met de latere inwerkingtreding van de wet (per 1 januari 2024).

9

Implementatie - doorontwikkeling Omgevingswet

-

-

-

-

525

525

Het programma implementatie Omgevingswet betreft een meerjarig programma. Resterend implementatiebudget komt uit incidentele (rijks)middelen uit 2023. De Omgevingswet is wederom uitgesteld maar is per 1 januari 2024 in werking getreden. Zwaartepunt van de werkzaamheden voor de implementatie volgen in 2024 maar lopen door in latere jaren.

9

Particulier project Kayersmolen Noord

-

-

-

-

2.713

2.713

In 2023 is door de raad bij begrotinswijziging 18 dit bedrag beschikbaar gesteld voor plankosten incl. verwijderen gasvulpunt in het project herontwikkeling Kayersmolen Noord. Hiervan is nog niets gerealiseerd.

9

Particulier project Kayersmolen Noord

-

-

-

-

-2.713

-2.713

In 2023 is door de raad bij begrotingswijziging 18 een bedrag beschikbaar gesteld uit de WBI voor plankosten incl. verwijderen gasvulpunt in het project herontwikkeling Kayersmolen Noord. De dekking uit de WBI-subsidie en provinciale subsidie moet beschikbaar blijven in 2024. Ook heeft er nog geen verkoop grond plaats gevonden en daarom moet deze dekking ook beschikbaar blijven in 2024.

Totaal programma 9

579

243

52

285

1.732

2.017

Totaal

9.726

4.152

2.912

2.661

12.572

15.233

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55