Vanuit interne beheersing monitoren we aanbevelingen die door verschillende gremia zijn en worden gedaan om verbeteringen door te voeren in beleid, processen en/of prestaties. Die aanbevelingen kunnen zijn gedaan door onze accountant PwC (via interim- en jaarrekeningcontrole), door de Rekenkamer of via college-onderzoeken (gebaseerd op de verordening doelmatigheid en doeltreffendheid).
Bijlage A integraal overzicht follow up aanbevelingen
Jaar | Pagina | Actiepunt | Toelichting op actiepunt | Relatie met beheers- | Actiepunten | Thema | Hoofdproces | Proces- | Prioriteit | Start | Planning | Status | Toelichting status februari 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2020 PWC-i | 13 | Frauderisico-analyse | In 2020 is hiermee een start gemaakt. Breng verdere verdieping in de fraudeanalyse aan. | 3.6 Evalueren leren en IC | 4. Verdiep de fraude-analyse | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | okt-21 | jun-24 | Bijgesteld | De nota interne beheersing is gereed en dient als kader voor verdere uitwerking binnen de organistie. In de tussentijd werken de vakafdelingen aan het indentificeren van mogelijke risico's en de te treffen maatregelen. |
2 | 2022 PWC-i | 4 en 9 | VIC | voldoende meerkrijgen 1e en 2e lijn | 3.6 Evalueren leren en IC | 3. Breng VIC op niveau en informeer raad over de voortgang | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken | jan-23 | Op schema | De opzet van de verschillend controlelijnen binnen het 'drielijnenmodel' is een continue proces. In 2023 zijn een aantal processen van de eerst en tweede lijn in het controlemodel aangepakt. Bijvoorbeeld prestatielevering in de zorg (Jeugd en Wmo) en grondbedrijf. Dit is nog niet af. Vanuit de derde lijn streven we ernaar om de eerste en tweede lijn sterker te positioneren. | ||
3 | 2022 PWC-i | 4 en 9 | VIC | kwetsbaar qua capaciteit | 3.6 Evalueren leren en IC | 3. Breng VIC op niveau en informeer raad over de voortgang | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken | jan-23 | Op schema | Het verminderen van de kwetsbaarheid van de derde lijn wordt deels ondervangen als de eerste en tweede lijn meer in positie komen binnen het 'drielijnen' controlemodel. Om de kwetsbaarheid van de derde lijn op de lange termijn te verminderen hebben we een nieuwe medewerker in dienst genomen. Tegelijkertijd maken we tijdelijk gebruik van externe ondersteuning om de derde lijn te versterken. | ||
4 | 2020 PWC-i en 2021 9 en | 33 | Inkomende subsidies | Er is geen centraal inzicht op de volledige verantwoording en de juiste afgrenzing van de ontvangen subsidies | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | D en B | Subsie- | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | apr-21 | streven aug 2024 | Bijgesteld | Met de strategisch subsidieadviseurs werken we aan het centraliseren van informatie. Een proceskaart is daarvoor opgesteld. Dit moet worden vertaald in een concrete opdracht waarin een concrete werkproces en toepassing (d.w.z. een applicatie voor een subsidievolgsysteem) wordt uitgewerkt en geïmplementeerd. Die opdracht is in de loop van 2023 geformuleerd door het afdelingshoofd Concernzaken. Na voorbereiding is doel in maart 2024 te kunnen starten met de opdracht en deze uiterlijk augustus af te ronden. |
5 | 2020 PWC-i en 2021 1 en 2023 25 | 32 | Inkopen en betalingen | De organisatie heeft nog niet alle verplichtingen vastgelegd in de verplichtingenadministratie. | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | D en B | Financiële administratie | Afdelingshoofd Financiën en Control | top | 2020 | okt-24 | Bijgesteld | Voor alle privaatrechtelijke overeenkomsten die een hogere waarde dan € 10.000 vertegenwoordigen of betrekking hebben op inhuur geldt de beleidsregel dat het contract geregistreerd dient te worden en op basis daarvan een verplichting wordt aangemaakt en het nummer gecommuniceerd wordt met de leveranciers. Dit is een hard control waardoor gesteld kan worden dat elke verplichting een contractuele basis heeft. Uit analyse van de facturen blijkt dat in veel gevallen niet aan de beleidsregel wordt voldaan. Deels doordat de organisatie zich niet houdt aan de eigen beleidsregel, deels doordat er sprake is van historische overeenkomsten die niet aan de basisnormen voldoen, maar feitelijk wel leiden tot betalingen. Naast de genomen hard control vergt dit een versteviging van contractmanagement en het inrichten van een centraal inkooppunt (grip op inkoop, focuspunt directiebrief 2024) en een versteviging van de controlrol in het aanspreken op de non-conformiteit aan de beleidsregel (doorontwikkeling organisatie F&C). Verbeterpunt blijft daarmee actueel. |
6 | 2020 PWC-i en 2021 4 | 32 | Aanbestedingen | De rechtmatigheid van aanbestedingen in de eerste lijn is nog onvoldoende gewaarborgd. | 4.2.2 Doorontwikkeling Inkoop en aanbesteding | 7. Verbeter inkoop- en aanbestedingstraject | Overstij- | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | top | 2020 | lt 2024 | Bijgesteld | In 2023 is het project Grip op Inkoop gestart. Belangrijke doelen: 1 systeem, 1 proces, 1 centraal contractregister en volwaardig contract- en leveranciersmanagement (incl. spendcontroles). Eind 2024 moet dit zijn geïmplementeerd en gerealiseerd. Momenteel wordt 1 systeem ingericht waarin contracten zijn opgenomen. Dat leidt tot 1 centraal contractregister. Verder is decentraal inkopen nu de norm, dit wordt centraal inkopen en decentraal afroepen. Dit moet er voor zorgen dat de beheersmaatregel om contracten 1-op-1 te koppelen aan verplichtingen makkelijker te handhaven wordt. Zolang de beheersmaatregelen nog niet voldoende werken blijft het risico op onvolledigheid van de verplichtingen en contracten bestaan. Gebruiksvriendelijkheid van het nieuwe systeem gaat helpen om het gedrag van decentraal inkopen te beperken en daarmee het risico op onrechtmatig aanbesteden beperken. Hangt samen met aanbeveling genoemd onder 1. |
7 | 2020 PWC-i | 28 | Het grondbeleid van Apeldoorn | Zorg voor goede haalbaarheidsanalyses en maak de verantwoordelijkheden duidelijk. Maak een adequate maatschappelijke kosten en batenanalyse, omdat maatschappelijke exploitaties nieuw zijn bij Apeldoorn. | overige | 9. Het grondbeleid van Apeldoorn | R en E | Grondexploitatie | Afdelingshoofd Vastgoed en Grond | belangrijk | feb-20 | aug-24 | deels geborgd/ deels op schema | De Nota kostenverhaal wordt in de zomer van 2024 aan het college voorgelegd. |
8 | 2020 PWC-i, 2021 ICT 1, 2022 ICT 1 | 34 | IT | Er is geen sprake van een derdenverklaring in relatie tot uitbestede IT processen van TotalLink en ZorgNed | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Contract- en leveranciers management ICT | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | jun-24 | Bijgesteld | In 2021 heeft ZorgNed een managementsysteem voor informatiebeveiliging geïmplementeerd. Dit in verband met de certificering voor NEN7510 en ISO27001. Scope daarbij is de ZorgNed software, de ZorgNed SaaS dienstverlening en de ZorgNed kantoorautomatisering (bedrijfsvoering). De directie van ZorgNed meldt dat de maatregelen die conform bovengenoemde normen binnen dit systeem zijn geïmplementeerd, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd in 2023. In juli 2023 is dit bevestigd middels een continuering van de certificering op basis van de resultaten van de 2e controle audit eind mei 2023. De situatie voor Totallink is onveranderd. Afgestemd wordt of dit bij de afdeling Informatie hoort of bij de proceseigenaren. |
9 | 2020 PWC-i en 2021 ICT 2 | 34 | IT | Bevinding | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Beheer applicaties en ICT-infrastructuur | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | jun-24 | Bijgesteld | Er lopen diverse trajecten om het tijdig toekennen en intrekken van toegangsrechten van medewerkers te verbeteren. |
10 | 2022 PWC-i | Subsidies (verstrekt) | Controles bij verstrekte subsidies in 1e lijn vinden onvoldoende zichtbaar plaats | overige | 11. Los knelpunten in het subsidieproces op | D en B | Subsidie- | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | sep-24 | Op schema | Het subsidieproces wordt herzien (verstrekte subsidies). De projectopdracht daarvoor is vastgesteld en de uitvoering van het projectplan is gestart. De interne controle (VIC) is aangehaakt om ook interne controle en het treffen van beheersmaatregelen te borgen. | |||
11 | 2022 PWC-i | 18/19 | Rechtmatigheids-verantwoording | Opzet: rechtmatigheidsverantwoording: neem de raad en het college goed mee bij nieuwe ontwikkelingen en de totstandkoming van de rechtmatigheidsverantwoording | 3.6 Evalueren leren en IC | 5. veranker rechtmatigheidsver-antwoording | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Concernzaken | Belangrijk | Q1-2023 | JR 2023 | Op schema | De rechtmatigheidsverantwoording is met ingang van 2023 wettelijk verplicht. In de jaarstukken 2023 is deze rechtmatigheidsverantwoording opgenomen. In 2023 is ook een begin gemaakt met rapporteren via tussentijdse rapportages. Dit kan nog beter. |
12 | 2022 PWC jr | 22 | Voorspellend vermogen | Kijk kritisch naar het voorspellend vermogen, gezien de ontwikkelingen en grote opgaven | 3.6 Evalueren leren en IC | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | belangrijk | 2022 | Op schema | Dit punt is nog steeds legitiem. Er wordt nog steeds kritisch gekeken naar het voorspellen vermogen. Door: | |
13 | 2022 PWC jr | 24 | Paragraaf | Actualiseer kadernota Verbonden Partijen (2015) | 3.1 Doorontwikkeling verantwoordings- rapportages | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2023 | mei-24 | Op schema | Planning is om een geactualiseerde kadernota verbonden partijen vastgesteld te hebben voorafgaand aan de vaststelling van het jaarverslag 2023. |
14 | 2022 PWC jr | 35 | Rechtmatigheids-verantwoording | Regels voor begrotingsonrechtmatigheid dienen juist in de financiële verordening te worden vastgelegd; belangrijk om te kijken of huidige invulling in lijn is met landelijke richtlijnen en interpretaties | 3.6 Evalueren leren en IC | 5. veranker rechtmatigheidsver-antwoording | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | okt-24 | Op schema | Financiele verordening 2023 is begin 2023 vastgesteld. Hierin wordt ingegaan hoe Apeldoorn omgaat met het begrip begrotingsrechtmatigheid. PwC heeft hier opmerkingen over geplaatst. Iom concern controller is besloten de financiele verordening in 2024 opnieuw te actualiseren en hierbij de opmerkingen van PwC in mee te nemen. |
15 | 2022 PWC jr | 5 | Presatielevering Zorg | Verbeteren vastlegging klachtregistraties en voeren van accountmanagersgesprekken voor aanbieders < € 1,0 mln | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | MO | Jeugdzorg en WMO (uitvoering) | Teammanager Administratie WMO, Jeugd Relatiebeheer en teammanager WMO | hoog | 2023 | dec-24 | Op schema | Procedure klachten/signalen |
16 | 2022 PWC jr | 23 | BBV | De toelichting op de bijlage incidentele baten en lasten mag nog wat duidelijker | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | belangrijk | 2023 | nov-24 | Bijgesteld | Voor de jaarrekening 2023 is kritisch gekeken naar de opbouw van deze bijlage. In 2024 wil F&C een instructie gaan schrijven waarin de spelregels nader worden weergegeven. |
17 | 2022 B.CC | P&C-cyclus | Realisatie- en uitvoeringskracht | 3.6 Evalueren leren en IC | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | Op schema | Bij de MPB 2024-2027 zijn we gestart met een omvorming naar een indeling op basis van de brede welvaart. In het komend jaar willen we de MPB verder verbeteren op dit punt. Dat heeft onze focus. De overige P&C rapportages, waaronder de Turap, verbeteren we geleidelijk op vorm, leesbaarheid en concreetheid. Rapporteren over projecten is hier onderdeel van. Daarnaast heeft de raad het college gevraagd om een midterm en om meerdere momenten voor reflectie. Daarvoor zullen we informatie moeten aanleveren. | ||
18 | 2020 PWC-i en 2021 12 en 13 | 33 | WMO en Jeugd | De interne beheersmaatregelen in de eerste lijn zijn niet altijd zichtbaar (waaronder bij de indicatiestelling en het toekenningsbesluit (omvang/duur), maar de daadwerkelijke invoer). Controles bij de invoer van cliëntgegevens en declaraties Wmo niet altijd zichtbaar. | overige | 12. Los knelpunten WMO Jeugd op | M O | Jeugdzorg en WMO (uitvoering) | Teammanager Administratie WMO, Jeugd Relatiebeheer en teammanager WMO | hoog | jan-21 | dec-24 | Op schema | In 2023 is de applicatie ZorgNed in gebruik genomen. Met de aanpak en uitvoering van deze aanbeveling – die al vaker is genoemd – is gewacht tot de ingebruikname van ZorgNed. Dit omdat een aantal van deze controles via dit nieuwe systeem ingericht konden worden. |
19 | 2022 PWC jr | 39 | Interne controle | Voer meer interne kwaliteitsreviews uit op opgeleverde documentatie | 3.6 Evalueren leren en IC | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | Op schema | We halen concreet werkzaamheden naar voren zodat de druk in het jaarrekeningtraject wordt verminderd en meer ruimte is voor de interne kwaliteitstoets. Bij Q3 heeft een harde afsluiting plaatsgevonden. Essentie dossiers (SiSa/ GREX/ Investeringen) zijn veel eerder opgepakt waarbij afstemming met PwC vroegtijdig heeft kunnen plaatsvinden. | |
GEREED | ||||||||||||||
A | PWC-I 2022,2023 | 26 | Betaalorganisatie | Betaalbestanden uit diverse subadministraties worden niet altijd gecontroleerd | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | Overstij- | Betaal- | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2023 | Geborgd | De aanbeveling is om het controlegetal dat wordt gegenereerd bij het betaalbestand vanuit GWS en Allegro zichtbaar aan te sluiten op het controlegetal in de BNG omgeving zodat aan kan worden getoond dat de uitgevoerde betaling conform de betaalopdracht is. | |
B | 2023 PWC-I | 30 | Interne controles bij personeelsmutaties worden zichtbaar gedocumenteerd, maar volledigheid van de controle personeelsmutaties wordt daarmee niet gewaarborgd, | 3.6 Evalueren leren en IC | Aandachtspunten in kader van jaarrekeningtraject | DenB | Interne controle | Afdelingshoofd P&O | geborgd | De al genomen beheersmaatregelen zijn naar onze inzicht voldoende. De aanbeveling voor het inrichten van een digitale workflow in Youforce is begrijpelijk, en we gaan dit onderzoeken in 2024. Tegelijkertijd is de inschatting dat het rest-risico dermate laag is dat deze aanbeveling niet specifieke monitoring op de opvolging behoeft. | ||||
C | 2020 PWC-i en 2021 8 | 33 | Administratie en vastlegging | Geen adequate interne beheersingsmaatregelen omtrent de afgrenzing van kosten en investeringen | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | D en B | Financiële administratie | Team Financiële realisatie | belangrijk | - | dec-23 | Geborgd | Apeldoorn sluit de boeken al in week 1 van het nieuwe jaar. Hierdoor moet om een juiste afgrenzing te waarborgen een aantal werkzaamheden worden gedaan. De beschikbare tools voor een goede data-analyse zijn beperkt. We kunnen ons steeds beter baseren op de verplichtingen-administratie. In de planning van de jaarrekening zijn momenten opgenomen om de check te doen. We hanteren een ondergrens van 20.000 euro voor taakvelden en 300.000 euro voor investeringen. Er blijft een kans bestaan dat niet volledig wordt gedaan aan juiste afgrenzing. Dit risico is naar onze inschatting acceptabel. |
D | 2020 PWC-i en 2021 10 | 33 | Omgevings- vergunningen | De tarieven kunnen worden gewijzigd zonder zichtbare autorisatie vooraf. | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 6. Los knelpunten omgevingsvergunningen op | R en E | Omgevings- | Afdelingshoofd Omgevingsrecht en Vergunningen | belangrijk | sep-21 | dec-23 | Geborgd | In het nieuwe systeem Centric Leefomgeving is het risico niet uitgebannen, maar in hoge mate beperkt. Een restrisico is foute bedoelingen van de functioneel beheerder. Nagenoeg dezelfde werkwijze wordt gehanteerd vanwege de mogelijkheden van Centric Leefomgeving. Dit rest-risico wordt geaccepteerd. |
E | 2020 PWC-i en 2021 ICT 3 | 34 | IT | De rapportages uit de rapportage ‘tool’ LIAS doorlopen niet het generieke wijzigingsproces. | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | D en B | Beheer applicaties en ICT-infrastructuur | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | dec-23 | Geborgd | Er vindt maandelijks een data-uitwisseling plaats tussen Coda en Lias visa versa. Elke maand wordt deze met de maandafsluiting vastgelegd. De data in de verschillende P&C-producten en de bijbehorende tabellen en rapporten worden bij aanvang en voor publicatie van het document op juistheid gecontroleerd. Het P&C-team zal in 2024 een opzet maken voor een wijzigingsprocedure. Daarmee is de kans en de impact van eventueel onbedoelde foutieve tabellen laag genoeg om het restrisico te accepteren en dit risico niet apart te monitoren. |
F | PWC-I 2022 | IT | De rapportages uit de rapportagetool (Lias) worden niet zichtbaar getest | IT | 10. Implementatie IT aanbevelingen | Concern | Applicatie | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2022 | dec-23 | Geborgd | ||
G | 2022 PWC jr | 23 | BBV | geen duidelijk onderscheid tussen borgstellingen en garantstellingen | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 1. Aandachtspunten in kader jaarrekeningtraject | Overstij- | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd F&C | hoog | 2023 | okt-24 | Geborgd | We hebben alleen garantiestellingen. |
NIET OVERGENOMEN | ||||||||||||||
H | 2020 PWC-i en 2021 5, 2023 - 29 | 33 | Aanbestedingen | Het contractenregister is niet volledig ingericht. | 4.2.2 Doorontwikkeling Inkoop en aanbesteding | 7. Verbeter inkoop- en aanbestedingstraject | Overstij- | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | top | 2020 | nvt | dubbeling (met nr.1; vervalt als specifiek risico) | Dit risico is hetzelfde als het risico op een incompleet administratie van de verplichtingen. Door de harde koppeling tussen verplichtingen en contracten is het risico op incompleet zijn één risico. Deze kan als specifiek risico vervallen. Het onderliggende risico is dat de gemeente Apeldoorn als één aanbestedende dienst onrechtmatig aanbesteed doordat de verschillende afdelingen los van elkaar en decentraal inkopen. Het nemen van beheersmaatregelen is de opdracht van het project Grip op inkoop. |
I | PWC-I 2022 en | Prestatielevering | Meer consistentie is gewenst in de (wijze van) vastlegging van prestatieverklaring (algemeen) | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing administratie en vastlegging | Overstij- | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | 2023 | Niet overgenomen | In het huidige beleid is er functiescheiding tussen de budgethouder/ contracteigenaar aan de ene kant en de prestatieverklaarder aan de andere kant. Op dit moment heeft de prioriteit om contractmanagement goed te beleggen en het contractenregister, en daarmee de verplichtingenadministratie, zo volledig mogelijk te krijgen. Aanvullende kwaliteitseisen aan de prestatieverklaring is nu niet prioritair. Na vastlegging van het contract, de verplichting en een akkoord op de prestatie op basis van de factuur, is het ingeschatte restrisico op een betaling mét verplichting maar zonder een gecontracteerde prestatie acceptabel. | ||
J | 2023 PWC-I | 31 | Onvoldoende zichtbare beheersingsmaatregelen rondom handmatige boekingen | 3.6 Evalueren leren en IC | Aandachtspunten in kader van jaarrekeningtraject | Concern | Financiële administratie | Afdelingshoofd Financiën en control | niet overgenomen | Handmatige boekingen kunnen met verschillende “dagboeken” worden verwerkt. Er bestaan meerdere van die dagboeken. Een aantal zijn inactief, en daarop zijn de autorisaties verwijderd. Het risico op foutieve boekingen via die dagboeken is zo goed als nul. Drie dagboeken zijn nog wel actief. Bij een daarvan wordt systeemtechnisch een vier-ogen-principe al afgedwongen. De twee resterende dagboeken kennen wel een vier-ogen-principe maar die is niet systeemtechnisch afgedwongen. Het gebruik hiervan wordt extra gemonitord. Daarmee is het restrisico nihil. | ||||
K | Controles bij de invoer van cliëntgegevens en declaraties Wmo niet altijd zichtbaar. | 4.2.1 Basis op orde concern administratie | 5. Versterk interne beheersing van administratie en vastlegging | MO | Interne controle | Teammanager administratie Wmo, Jeugd en relatiebeheer en teammanager Wmo | De aanbeveling kan vervallen; de opvolging van deze aanbeveling is lijn met aanbeveling, nummer 18. |
Bijlage B Opvolging aanbevelingen overige RKC onderzoeken en collegeonderzoeken
nummer | Actiepunt | Planning | Toelichting status eind 2023 | Proces- |
---|---|---|---|---|
Evenementen Apeldoorn juni 2021 | ||||
1 | Evalueer het huidige beleid en stel nieuw beleid op, waarin onder andere de aanpassingen in de uitvoeringspraktijk sinds De levendige stad zijn opgenomen | geborgd | De aanbevelingen zijn meegenomen in de nieuwe kadernota evenementen. Deze kadernota is op 21 december 2023 door de raad vastgesteld. | Vitaal en Ondernemend Apeldoorn |
2 | Baseer het nieuwe beleid op Apeldoornse kernwaarden en doelen die op elkaar aansluiten en herkenbaar zijn voor de inwoners | geborgd | Dit is verwerkt in de kadernota. | idem |
3 | Ontwikkel verschillende scenario’s voor het evenementenbeleid | Voor zomer 24 | We hebben geconstateerd dat we vanuit veel verschillende budgetten evenementen ondersteunen. Als uitwerking van de kadernota komt er o.a. één evenementendesk en een totaaloverzicht van de ondersteuningsmogelijkheden. | idem |
4 | Denk na over de balans tussen budget en doelen zodat de doelen haalbaar zijn | Voor zomer 24 | Dit is deels verwerkt in de kadernota en komt terug in de nieuwe subsidieregeling voor evenementen | idem |
5 | Creëer een integraal afwegingskader voor het geheel aan evenementensubsidies | Voor zomer 24 | Als uitwerking van de kadernota komt er een aangepaste subsidieregeling voor evenementen, werken we toe naar één evenementendesk en zorgen we voor een totaal overzicht van de ondersteuningsmogelijkheden | idem |
Toezicht en Handhaving Openbare Orde en Veiligheid Maart 2021 | ||||
6 | 1. Aan College Draag zorg voor een geactualiseerd handhavingskader en maak een duidelijker koppeling tussen de verschillende indicatoren en doelstellingen | 2e kwartaal 2024 | Voor de actualisatie van het handhavingskader zal aangehaakt worden bij het IVP en programma veiligheid. Dat betekent dat dit waarschijnlijk in het 2e kwartaal 2024 rond zal zijn. | Preventie, Toezicht en Handhaving |
Thuiszitters een Zorg 2021 | ||||
7 | College: rapporteer SMART over schoolverzuim en thuiszitten en maak daarmee de opbrengsten van de preventieve aanpak inzichtelijk. | nov-24 | Met de Samenwerkingverbanden en het CJG bespreken we per kwartaal de verzuimcijfers. SMART doelen stellen en rapporteren over de opbrengsten is nog niet (helemaal) gelukt. Dit heeft vooral als reden personele bezetting en belemmerende factoren in de systemen. Maar meer data gestuurd kunnen werken is een doel, waar wij naartoe blijven werken. | Beleid Maatschap- pelijke ontwikkeling |
Veilig samen op weg - juli 2023 | ||||
1 | Stel integraal verkeersveiligheidsbeleid op. Maak de doelstellingen voor verkeersveiligheid expliciet in het nog op te stellen Verkeersveiligheidsplan Apeldoorn (VPA), neem daarbij de preventieve aanpak volgens het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 als uitgangspunt. | maart college, vrijgave inspraak, Q2 consultatie raad | Het college is vorig jaar gestart met het opstellen van verkeersveiligheidsbeleid. Omdat de oplevering van het Verkeersveiligheidsplan is uitgelopen is de planning bijgesteld | Omgevings- beleid |
2 | Geef in het VPA aan hoe verkeersveiligheid wordt geïntegreerd in het beleid en de uitvoeringsprogramma’s voor de verschillende maatschappelijk opgaven van de gemeente. | idem | Het college heeft deze aanbeveling overgenomen . Omdat de oplevering van het Verkeersveiligheidsplan is uitgelopen is de planning bijgesteld | Omgevings- beleid |
3 | Maak een jaarlijkse ‘Staat van de verkeersveiligheid Apeldoorn’, met een integraal beeld van de verkeersveiligheid in de verschillende maatschappelijke opgaven van de gemeente. Ga hierover eerst in gesprek met de gemeenteraad om te vernemen waar hij behoefte aan heeft. | idem | Het college zal n overleg met de raad als uitvloeisel van het verkeersveiligheidsplan een periodieke monitoring vormgeven. Het Verkeersveiligheidsplan is in feite de eerste "staat van de verkeersveiligheid". Daarin staat welke onderdelen vervolgens in het tweejaarlijkse overzicht komen te staan. | Omgevings- beleid |
4 | Intensiveer de communicatie over verkeersveiligheid. | geborgd | Het college is van mening dat aan deze dialoog momenteel in z’n algemeenheid in voldoende mate invulling wordt gegeven. We blijven uiteraard werken aan de optimalisatie van de dialoog. | Omgevings- beleid |
5 | College: onderzoek in welke mate en hoe verkeersveiligheid zich kan verhouden tot Brede Welvaart en kom met een visie. Bespreek deze visie met de raad. Maak bij voorkeur een verbinding met het te schrijven verkeersveiligheidsplan opdat er toekomstbestendig beleid op dit belangrijke thema kan worden vastgesteld door de gemeenteraad in het najaar van 2023. | geborgd | Investeren in de verkeersveiligheid in en rond de woning, op weg naar werk of school en in de vrije tijd draagt bij aan de leefbaarheid van Apeldoorn. Ons uitgangspunt voor het verkeersveiligheidsplan is dan ook dat het verbeteren van de verkeersveiligheid, het fundament van de Brede Welvaart in Apeldoorn versterkt. | Omgevings- beleid |
Collegeonderzoek Duurzaamheid | ||||
15 | Operationaliseer ambities en opgaven naar doelen, resultaten en activiteiten | geborgd | Zoals in het programma Energietransitie 2023-2030 is toegezegd is de voortgang over 2023 besproken met de raad. In 2023 is voor het programma Energietransitie een concrete agenda voor 2024 vastgesteld o.b..v. actuele ontwikkelingen. Voor klimaatadaptatie en natuur is ook een agenda vastgesteld, die loopt 4 jaar. Er is een toezegging gedaan op de agenda voor klimaatadaptatie en natuur om die blijvend concreet te maken en daarover te rapporteren. Voor circulariteit wordt op dit moment een nieuwe collega geworven om het thema nog beter te borgen. | Omgevings beleid |
16 | Sluit de gemeentelijke P&C-documenten en andere sturingsinformatie beter aan op strategische doelen en programma's | geborgd | De eerste resultaten zijn zichtbaar in de nieuwe opzet van de MPB. Daar sluiten we aan bij 'Brede Welvaart' alsook de Omgevingsvisie en de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling | idem |
Collegeonderzoek 2023: Samenwerking Zorg en Veiligheid | ||||
Het onderzoek loopt. Naar verwachting wordt het rapport in het eerste kwartaal 2024 afgerond |