Werkleerbedrijf Lucrato
Werkleerbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde taak die Lucrato heeft is dat zij mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleidt.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
S. Biharie
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met het bestuur van Lucrato overeengekomen. Lucrato legt verantwoording af over de Prestatieafspraken 2023 in het voorjaar van 2024. Voor het jaar 2024 stellen we opnieuw prestatieafspraken vast met Lucrato en deze zenden we ter kennisneming aan de Raad.
Risico's
Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.
Ontwikkelingen beleid
Werkbedrijf Lucrato is een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde die in 2018 is ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). De opdracht voor het Werkbedrijf is drieledig.
Ten eerste zorgt zij voor een match tussen werkgevers en kandidaten met een relatief korte afstand tot werk. Dit zijn mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. De tweede opdracht aan Lucrato is dat zij een dienstverband aan mensen in het kader van Beschut Werk biedt. De derde doelgroep waar Lucrato verantwoordelijk voor is, zijn de mensen die in het kader van de Wsw een dienstverband bij Lucrato hebben. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen Lucrato.
Naast deze primaire opdrachten is Lucrato ook preferred supplier voor de gemeente Apeldoorn als het gaat om dienstverlening die ingezet kan worden voor mensen die onder de ‘gemeentelijke doelgroep’ binnen de Participatiewet vallen. De gemeente koopt die dienstverlening separaat bij Lucrato in.Sinds 2020 heeft Lucrato te maken met tekorten op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Dit is vooral het gevolg van de effecten van de structurele Rijksbezuinigingen die tot uiting komen in het Wsw-subsidieresultaat. Hier heeft de gemeente Apeldoorn rekening mee gehouden door structureel in haar meerjarenprogrammabegroting (MPB) een bijdrage in het exploitatieresultaat Lucrato (€ 0,7 mln.) op te nemen. Dit is lager dan het deel dat de gemeente Apeldoorn moet bijdragen in de begrote tekorten van Lucrato. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren gezien dat de daadwerkelijke bijdrage lager was dan begroot doordat het bedrijfsresultaat telkens beter was dan verwacht. Dit is geen garantie voor de toekomst, maar wij gaan er voorlopig vanuit dat het bedrag dat we voor 2024 hebben begroot (€ 0,7 mln.), voldoende is om de bijdrage in 2024 te dekken.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 22.190.600 (verwacht)
Aandelenbelang
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
- € 85.000
- € 66.000
-€ 300.000 (verwacht)
Eigen vermogen
€ 3.109.000
€ 3.113.000
€ 2.764.000 (verwacht)
Vreemd vermogen
€ 4.384.000
€ 3.960.000
€ 3.098.000 (verwacht)
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het algemeen bestuur (AB) heeft een Bestuursagenda voor de periode 2019 – 2023 vastgesteld met daarin vier prioriteiten:1. NOG gezondere jeugd (niet Apeldoorn). 2. NOG gezondere leefomgeving. 3. NOG gezonder oud worden. 4. NOG gezondere leefstijl. Voor alle vier prioriteiten geldt:• GGD sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen en bij het gezondheidsbeleid en de preventieagenda’s van de gemeenten.• GGD heeft specifieke aandacht voor kwetsbare groepen (mensen met een lage sociaaleconomische status, in armoede, laaggeletterdheid, nieuwkomers en psychisch kwetsbaremensen).• GGD zoekt innovatieve strategieën om het bereik en de effecten van gezondheidsprogramma’s te vergroten.
Risico's
Er zijn een aantal ontwikkelingen in wetgeving welke gevolgen kunnen gaan hebben voor de inwonersbijdrage, zoals bijvoorbeeld de pandemische paraatheid in de WPG. Op dit moment zijn de ontwikkelingen nog onvoldoende inzichtelijk. Eventuele effecten worden pas in 2025 verwacht.
Ontwikkelingen beleid
In 2023 is het in 2022 gestarte traject ‘GGD Robuust’ gecontinueerd, waarbij op een 7-tal punten de GGD versterkt wordt. Tevens kenmerkte 2023 zich door de afbouw van het apparaat dat ter bestrijding COVID-19 was opgebouwd. Een klein deel wordt in stand gehouden en nieuwe wetgeving op pandemische paraatheid zal in 2024 verder invulling geven aan de (acute) infectieziektebestrijding.
De Wet gemeenschappelijke regelingen is gewijzigd met als doel raden meer betrokkenheid te geven bij verbonden partijen. Een concept GR is aan de raden ter zienswijze aangeboden in 2023. In 2024 wordt het college gevraagd in te stemmen met de gewijzigde regeling (met instemming van de raad).
In 2023 is ook de nieuwe bestuursagenda 2023 – 2027 tot stand gekomen. Dit document geeft richting aan het (gezondheids-)beleid in gemeenten en GGD de komende vier jaar. De komende vier jaar wordt o.a. via de uitwerking van de IZA en GALA akkoorden invulling gegeven aan de gezondheidsdoelen:
1. Vergroten van gelijke kansen op gezondheid voor iedereen,
2. Mentale gezondheid,
3. Gezonde leefstijl,
4. Gezonde fysieke en sociale leefomgeving.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.539.316
Aandelenbelang
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 77.000
€ -487.000
€ 0 (begroting)
Eigen vermogen
€ 2.912.000
€ 2.656.000
€ 2.205.000 (Begroting)
Vreemd vermogen
€ 10.226.000
€ 8.787.000
€ 2.485.000 (begroting)
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Een goede fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Deze stijging kon nog worden opgevangen binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de OVIJ op onze strategische doelen. Daarnaast spelen de ontwikkelingen omtrent de Omgevingswet die met ingang van 2024 in werking is getreden. Dit zal leiden tot extra werkzaamheden voor de nieuwe ODV op het gebied van onder meer bodem en geluid. De financiële consequenties hiervan zijn nog niet bekend maar zullen in de loop van 2024 duidelijk worden. Voorstellen voor een mogelijke verhoging van de bijdrage zal dan aan de deelnemende gemeenten worden voorgelegd. Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed te noemen.
Ontwikkelingen beleid
De omgevingswet is de grote beleidsontwikkeling in het fysieke domein waarbinnen ook de OVIJ opereert. De OVIJ is intensief betrokken bij het gemeentelijke voorbereidingstraject. Aan de begroting van OVIJ zijn structurele middelen toegevoegd in verband met de overdracht van asbesttaken van Apeldoorn naar OVIJ. Daarnaast zien we dat OVIJ steeds meer partner is bij het behalen van onze strategische doelen en ambities op het gebied van ontwikkeling woningbouw, stikstof en energietransitie.
In 2022 is er door de algemene besturen van de OVIJ en de ODNV een intentieovereenkomst tot een fusie ondertekent. In 2023 heeft het fusietraject een vervolg gekregen en per 1 januari 2024 is de fusie een feit geworden en nemen we deel in de Omgevingsdienst Veluwe (ODV).Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.761.358
Aandelenbelang
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 13.783
€ 334.665 -/-
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 271.608
€ 184.665 -/-
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.484.795
€ 408.165
n.n.b.
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
N. Derks (DB); P.C.J. Messerschmidt (AB)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
In 2023 is het volgende gedaan cq. bereikt:
• de woondeal afgesloten met het Rijk (afspraken over woon/zorg, sociale en betaalbare woningbouw, fair share, nauwe samenwerking met corporaties) en vanuit die woondeal zijn o.a. subsidies van het Rijk ontvangen voor woningbouwprojecten
• Er zijn middelen ontvangen vanuit het NPLW ten behoeve van de energietransitie bestaande woningbouw
• Er is gestart met een studie ‘verstedelijking in balans’, samen met provincies en Rijk, t.b.v. Nota Ruimte
• Er zijn diverse POP3-projecten uitgevoerd, waaronder het (voorbereiden) van pantry’s in o.a. Deventer en het ontwikkelen van een business plan voor opschaling, het uitbreiden van het aanbod ‘van onze grond’ (producten uit de regio in de supermarkten) en de publiekscampagne Super die Boer.
• Er is gestart met de voorbereiding van de nieuwe Regionale Programmering Werklocaties 2030-2040.
• Het Logistiek Netwerk Stedendriehoek dat samenwerkingsprojecten stimuleert op het snijvlak van mobiliteit, duurzaamheid, vestigingsklimaat en logistieke arbeidsmark is gelanceerd. Aan het netwerk zijn circa 35 bedrijven verbonden, met cofinanciering door o.a. de provincies Overijssel en Gelderland.
• Campagne Fiets: er zijn afspraken gemaakt met het ministerie en de provincies om het fietsgebruik te stimuleren. Met het ministerie is een regionale vertaling gemaakt van de campagne Da’s zo gefietst!, deze zal in 2024 worden gebruikt.
• Er is samen met provincie Overijssel en de regio’s Twente en Zwolle gestart met een verkenning naar de kansen van een bovenlokaal aanbod aan deelmobiliteit.
• Er is in het kader van smart mobility gewerkt aan parkeersensoren en data levering (Lochem, Apeldoorn). Ook zijn gemeenten ondersteund om de digitalisering van verkeersdata te borgen in de organisatie;
• Werkgevers zijn ondersteund om maatregelen te nemen voor slimme en schone mobiliteit. Er zijn scans bij bedrijven uitgevoerd om de mobiliteit te verbeteren en bedrijven worden geholpen in gebiedsopgaven (zoals De Kien Deventer en Ecofactorij Apeldoorn).
• Het regioarrangement 2023 is opgeleverd met daarin de regionale ruimtelijke opgaven.
• De projecten van de Regio Deal 2020-2024 zijn nagenoeg afgerond (regie vanuit de regionale werkorganisatie).
• De aanvraag voor de Regio Deal Sterker in 3D is ingediend.
• De voortgangsrapportage RES is opgeleverd en het Plan van Aanpak RES 2.0 is in concept klaar.
• Er zijn werkbezoeken georganiseerd voor Mark Rute, Hugo de Jonge, Hanke Bruins Slot. Rob Jetten en Vivian Heijnen.
• De uitvoeringsagenda 2023-2030 is opgeleverd, de werkorganisaties van GR en Board zijn in elkaar geschoven en de begroting 2024 is compleet vernieuwd op basis van de uitvoeringsagenda en de nieuwe organisatieFinanciële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 493.912
Aandelenbelang
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 152.012
€ 146.672
n.t.b.
Eigen vermogen
€ 152.012
€ 146.672
n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
n.t.b.
Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst, Brummen en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 6 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige meer stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Gemeenschappelijke regeling Tribuut,
De GR is gewijzigd. Deze wordt op dit moment aan de raad voor zienswijze aangeboden. Zie voor het concept de bijlage.CSO Tribuut belastingsamenwerking
Prestatie afspraken
De prestatieafspraken zijn vastgelegd in de Collectieve Samenwerkingsovereenkomst (CSO).
Risico's
De risico's zijn opgenomen in het ontwerp toekomstplan en begroting 2024-2027 (pagina 19). De risico's bestaan uit beleidsharmonisatie, uitbreiding, proceskostenvergoeding, (inhuur)personeel, energiekosten, inflatie doorberekend in contracten, telefonie en ICT.
Ontwikkelingen beleid
Tribuut is een beleidsarme organisatie. Het beleid ten aanzien van de gemeentelijke belastingen wordt vastgelegd in belastingverordeningen. Deze verordeningen worden door de gemeenteraad vastgesteld en verwoord in de paragraaf lokale heffingen van de Meerjaren Programma Begroting. Eventuele beleidskeuzes in de uitvoering die financiële gevolgen hebben voor de bij Tribuut aangesloten gemeenten, zullen in de loop van het jaar in een begrotingswijziging aan het bestuur van Tribuut worden voorgelegd.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.356.000
Aandelenbelang
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 6 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige meer stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 163.015
€ 509.000
Eigen vermogen
€ 902.095
€ 819.095
Vreemd vermogen
€ 1.241.880
€ 1.115.088
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2022 bedraagt € 3.738.849. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.500.000. De ratio is 1,07 en daarmee ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
- Voorbereiding op de invoering Omgevingswet en de rol van de Veiligheidsregio in de advisering;
- In het kader van eigen zelfredzaamheid zijn er 100.000 vluchtsleutelhangers uitgedeeld;
- Begin 2023 is de nieuwe meldkamer in gebruik genomen; de gemeenschappelijke regeling MON (Meldkamer Oost NL) is beëindigd;
- In de 22 gemeenten staan 56 kazernes; er is een plan gemaakt voor toekomstbestendige kazernes. Om verschillen in en discussies over eigenaars en gebruikers onderhoud te voorkomen is de zgn. demarcatie huisvesting vastgesteld;
- Het regionaal crisisplan 2024-2027 is vastgesteld;
- De Financiële verordening en de Controleverordening zijn geactualiseerd;
- Hetzelfde geldt voor de organisatieverordening en het huishoudelijk reglement Jeugdbrandweer;
- De gemeenschappelijke regeling is aangepast aan de nieuwe wettelijke eisen;
- De oprichting stichting waarborgfonds veiligheidsregio’s en het besluit tot deelname daarin is afgerond;
- Er is een operationeel plan natuurbrandbestrijding vastgesteld.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 10.474.000
Aandelenbelang
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 5.256.000 Voordelig
€ 2.510.000 Voordelig
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 15.524.488
€ 17.323.913
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 37.034.133
€ 35.566.035
n.n.b.
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
-
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft ons twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten. Reizigers geven in het continu klanttevredenheidsonderzoek een waardering van 8,3 als algemeen rapportcijfer voor het vervoer door PlusOV. In 2023 was er ten opzichte van voorgaand jaar een stijging in het aantal ritten (+7%) en een groei in het aantal km (+6%). Het aantal unieke reizigers steeg naar 7.646 (+2%). Met de toename van het vervoersvolume stegen ook de vervoerskosten voor het vraagafhankelijk vervoer ten opzichte van 2022 (ca. 26%). Dit werd voor 13,7% veroorzaakt door een stijging van de NEA-index. De overige stijging komt door de stijging in het vervoersvolume.
Gedurende 2023 lag de focus op de verdere automatisering van de bedrijfsprocessen inzake planning, registratie en facturatie. Hieronder valt de reizigersapp voor het doorgeven van mutaties in het routegebonden vervoer en de semi-automatische planner in het vraagafhankelijke vervoer. Gedurende het jaar is ook gekeken naar het aanpassen van de functies en verantwoordelijkheden van medewerkers, om daarmee de betrokkenheid van de medewerkers te verhogen en de organisatie weerbaarder te maken voor eventuele uitval van personeel. In 2023 is aanvullend aandacht besteed aan de interne processen, in combinatie met de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hiervoor is een (externe) privacy officer aangesteld die de gemeenschappelijke regeling ondersteund bij het verder professionaliseren van de bedrijfsprocessen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 2.623.786
Aandelenbelang
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
23.637
55.195
951
Eigen vermogen
€ 409.559
€ 575.538
€ 439.809
Vreemd vermogen
€ 6.878.591
€ 4.631.140
€ 1.934.294