4
Toprisico's financieel
2
Toprisico's niet-financieel
Risico's
244 Het definitieve Rijksbudget BUIG is lager dan waar we in de begroting rekening mee houden, waardoor we niet met deze Rijksmiddelen uitkomen.
Het definitieve Rijksbudget BUIG is lager dan waar we in de begroting rekening mee houden, waardoor we niet met deze Rijksmiddelen uitkomen. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | S. Biharie | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
nimaal uitkomen met de ter beschikking gestelde landelijke middelen tbv BUIG-uitgaven, waarbij het recht op uitkering voor klanten niet in het geding komt | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
261 Nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente schadevergoedingen moet betalen door rechtmatig of onrechtmatig handelen (excl. Planschade) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
262 Planschade
Planschade | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente planschadevergoedingen moet betalen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 40.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
263 Rampenbestrijding
Rampenbestrijding | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | Ton Heerts | |
Doelstelling | Voldoende voorbereid zijn op een ramp of een crisis, door het organiseren van bevolkingszorg. Dit betekent: Voorlichting, Opvang en verzorging en het verzorgen van nazorg voor de bevolking. Slachtoffers en schadegevallen worden geregistreerd. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.500 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
264 Financiering en rente risico's
Financiering en rente risico's | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Voorzien in voldoende liquide middelen om aan onze betalingsverplichtingen te voldoen • tegen zo laag mogelijke kosten • daarbij eventueel gebruikmakend van rente-instrumenten zonder dat deze risicovol worden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 450.000 | |
Betreft risico van rentestijgiijng t.o.v. begroting met 1,0% over € 60 miljoen kort en € 30 mln lang. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Percentage is laag als gevolg van de genomen beheersmaatregelen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
265 Gemeentegaranties en verstrekte leningen
Gemeentegaranties en verstrekte leningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het zoveel mogelijk voorkomen dat aanspraak wordt gemaakt op verleende gemeentegaranties | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.080.000 | |
Er zijn garantstellingen tot ca. € 796 miljoen, waarvan € 382 miljoen als achtervang voor sociale woningbouw (WSW*) en € 405,5 miljoen als achtervang voor de NHG op leningen van voor 1-1-2011. De overige ruim € 8 miljoen zijn directe garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven. Het financieel effect van € 8,2 miljoen heeft betrekking op die directe garantstellingen voor de indirecte garantstellingen gaan we uit van PM. *Het WSW is afgelopen jaar eerder aangesproken om bij te dragen aan de oplossing van financiële problemen van enkele corporaties. Het eigen vermogen is enigzins onder druk komen te staan en de borger (achtervang door Rijk en Gemeenten voor elk 50%) kan sneller in beeld komen. Er wordt gewerkt aan een verbetering van de vermogenspositie (in brede zin) van het WSW in nauw overleg met BZK en VNG, daarbij is een mogelijke eerste stap om obligo te innen bij alle deelnemende corporaties. Wij schatten in dat hiermee afdoende maatregelen worden getroffen, zodat het risico voor ons op pm kan blijven staan. | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Percentage is gebaseerd op een verwachting van een aanspraak van eens in de 7 jaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
266 Informatieplicht
Informatieplicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het tijdig informeren van de Raad bij significante afwijkingen ten opzichte van de begroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Inschatting van de kosten van een Raadsonderzoek, wachtgeldlasten wethouder(s) etc. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Inschatting is dat een incident zich 1 keer in de 5 jaar voordoet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
283 Interpreteren circulaire gemeentefonds
Interpreteren circulaire gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het juist interpreteren van de circulaires algemene uitkering gemeentefonds en dat vertalen naar een correcte raming van deze uitkering in de Meerjarenprogrammabegroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.200.000 | |
Een fout die een impact heeft van 1% betekent een verschil van € 3.000.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Zo leert ook de ervaring tot nu toe | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
301 Ongeval door gladheid
Ongeval door gladheid | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 16.000 | |
Kans (0 - 100%) | 80 | |
bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. Financiële toelichting: Schade kan variëren van kapotte kleding en materiele schade tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Als maatstaf hanteren wij het jaar 2012. In 2012 zijn ca 70 claims ingediend, die betrekking hebben op wegen en vooral een gevolg zijn van gladheid. Hiervan zijn er destijds ruim 20 toegekend voor een totaal schadebedrag/eigenrisico gemeente van € 27.000. Uit de winterperiode 2022/2023 is 1 claim binnengekomen. Deze is afgewezen. Uit de winterperiode 2023/2024 zijn 2 claims binnengekomen en nog in behandeling. De bruto kosten van de schade kunnen veel hoger uitvallen dan de eerder genoemde € 27.000. Deze kosten zijn afgedekt door middel van een verzekering. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
302 Onveiligheid medewerkers en derden
Onveiligheid medewerkers en derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 | |
De kans op een ongeval is kleiner geworden doordat er specifieke afzettingsmaterialen zijn aangeschaft. Met betrekking tot veiligheidskleding is er een aanbesteding geweest. De kleding voor werken langs- en aan de weg, moet voldoen aan ‘veiligheidsklasse 3’. Veiligheidsklasse 3 is de hoogste norm waaraan veiligheidskleding moet voldoen. Zodra de kleding van medewerkers versleten is wordt deze vervangen. In 2023 heeft een nieuwe aanbesteding van veiligheidskleding plaatsvinden. Ook bij deze aanbesteding wordt 'veiligheidsklasse 3' de norm. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
303 Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc.
Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 60.000 | |
en en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde- : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Wegen. In 2023 is een nieuwe weginspectie uitgevoerd om de kwaliteit van wegen te bepalen. Ook in 2023 is het (net als afgelopen jaren) lastig gebleken om het gehele beschikbare beheerbudget uit te geven. De oorzaken zijn divers en liggen ook deels buiten onze invloedssfeer; van een langere doorlooptijd, beschikbaarheid van personeel, hogere ambities (op verstedelijking), langere wachttijden voor verleggen kabels/leidingen (b.v. Liander), slechtere beschikbaarheid materialen en de laatste jaren ook stikstof. Overigens worden de exploitatiemiddelen voor verzorgend en klein onderhoud wel volledig uitgegeven. Dat heeft er mede toe geleid dat de kwaliteit van de openbare ruimte afgelopen 2 jaar achteruit is gegaan. We zijn een aantal verbeteringen gestart om ervoor te zorgen dat we hierin een inhaalslag maken. Dit gaat bijvoorbeeld om het inrichten van een strakke sturing op het totale beheerportfolio en een stuurgroep beheer tot het extern laten voorbereiden van projecten. De kwaliteit van het wegenareaal is afgelopen 2 jaar verslechterd. Vooral de achteruitgang op asfaltwegen is significant. Ten opzichte van de inspectie van 2021 is de gemiddelde kwaliteit van onze wegen (wegen met een score van 1, 2 en 3 op de NEN2767) gedaald van 78,4% naar 76,2%. Dit komt met name op het conto van asfaltwegen (van 81,6% naar 74,2%). De afgesproken norm in het SAMP bedraagt 80%: Is er sprake van achterstallig onderhoud? (Nog) niet, we hebben nog speelruimte om te prioriteren, d | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
321 Aandelenkapitaal
Aandelenkapitaal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het verkrijgen en uitoefenen van invloed als aandeelhouder op een vennootschap met een publieke taak/publiek belang voor de gemeente Apeldoorn. Dat geldt zeker ook voor hybride ondernemingen met deels commerciële activiteiten. Risico's als inbesteding en ongeoorloofde staatssteun worden regelmatig juridisch getoetst. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Het financiële risico betreft het ingelegd kapitaal in Teuge. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De kans is uitermate beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
361 Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 60.000 | |
We ramen het algemene risico op maximaal € 300.000,- gezien de hoogte van de financiële bijdrage aan de meeste GR's. In bijzondere gevallen, zoals afgelopen jaren Plus OV en VNOG wordt apart een risico opgenomen of worden apart aanvullende beheersmaatregelen genomen.. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Er worden met de GR's steeds betere afspraken gemaakt over sturing en verantwoording, zodat in een vroeger stadium kan worden bijgestuurd. De meeste GR's hebben zelf reserves opgebouwd om risico's op te vangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
381 Cameratoezicht
Cameratoezicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Verbeteren van het veiligheidsgevoel door middel van permanent dan wel tijdelijk cameratoezicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
382 Explosievenopruiming
Explosievenopruiming | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Het natuurgebied (Bos, Heide en grasland) binnen de gemeentegrenzen van Apeldoorn explosievenvrij maken, waardoor het veiliger wordt voor mens en dier. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 125 | |
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
383 Faunabeheer
Faunabeheer | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concernzaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Op peil houden van de wilde-dierenpopulatie ( getalsmatig faunabeheer) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 125 | |
Het betreft hier een bedrag aan eigen risico | ||
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
402 Juridische Beleidsadvisering
Juridische Beleidsadvisering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente voor de rechter moet komen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
403 Contractbeheer
Contractbeheer | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | De organisatie heeft volledig inzicht in en overzicht op de inhoud van de overeenkomsten die in het kader van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten worden aangegaan en is in staat om de afspraken en verplichtingen uit deze overeenkomsten te bewaken (tijd) en na te komen (inhoud). | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Het financiële effect is erg afhankelijk van een specifieke casus/situatie die zich voordoet en daardoor niet in te schatten. Daarom is deze p.m. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
De kans is aanwezig dat in de huidige wijze van contractbeheer er een afspraak op termijn tussen wal en schip belandt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
421 Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf
Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
De totale begrote externe huuropbrengsten van het Vastgoedbedrijf zijn voor 2023 circa € 12 miljoen, waarvan € 11 miljoen van huurders, die door gemeente op een of andere wijze – direct of indirect, geheel of gedeeltelijk - worden bekostigd. Bij deze huurders (bijvoorbeeld CODA, Orpheus, Accres, Omnizorg, Circulus-Berkel, VNOG) zal huurderving (deels) worden gecompenseerd door verlaging van de bekostiging. Bij panden voor eigen huisvesting zijn geen huurbaten aan de orde. Wel zijn eventueel frictiekosten aan de orde. Voor de resterende panden zijn soms meerjarige huurovereenkomsten en soms huurovereenkomsten met een opzegtermijn van 1 jaar aan de orde. De opgenomen financiële effecten zijn indicatief en dus gerelateerd aan de panden waarvoor de huurder op één of andere wijze niet bekostigd wordt in de huisvestingslasten. Daarnaast speelt mee de opgave om te komen tot verkoop van panden niet behorende bij de (strategische) kernportefeuille die om verkoopredenen soms gewenste leegstand kennen. Het risicogevolg van afwaardering is opgenomen in een ander risicoformat. De bij dit risico betrokken huuropbrengst bedraagt op basis van bovenstaande voor 2023 ruim € 1 miljoen voor de huurders waarmee geen andere directe financiële relatie aan de orde is. Uitgangspunt voor het risico-effect van deze panden is 20% leegstand (€ 200.000). Het financiële effect is conform MPB 2024-2027. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Ondanks sturing op leegstand via de beheersmaatregelen zal soms niet te voorkomen zijn dat ongewenste leegstand en wegvallende opbrengsten ontstaat. Het kanspercentage is conform MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
427 Afwaardering vastgoed en grond
Afwaardering vastgoed en grond | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 625.000 | |
Het grootste deel van het afwaarderingsrisico is voor wat betreft de verkoop- en kernportefeuille Vastgoedbedrijf gelegen in slechts enkele panden, gebaseerd op het Meerjaren Perspectief Vastgoed 2023. Hierin is aangegeven welke panden mogelijk niet meer gebruikt gaan worden en kunnen worden verkocht of gesloopt. Dit betreft naast de verkoopportefeuille mogelijk enkele brandweerlocaties en rijwielstallingen. Voor de verkoopportefeuille heeft in het recente verleden ook al eens afwaardering plaatsgevonden. Voor de parkeergarages met boekwaarde (Orpheus, Brinkpark en Anklaar) geldt dat er een structurele verliesbijdrage in de gemeentelijke begroting is opgenomen. Na afstemming met accountant is vastgesteld dat afwaardering bij doorgaande exploitatie niet aan de orde is. Het financieel effect voor dit onderdeel bedraagt € 1 miljoen en is indicatief bepaald. Dit is exclusief de over te dragen panden vanuit Onderwijshuisvesting. Hiervoor is een separate risicokaart aan de orde. Met ingang van 2024 zal de risicokaart Onderwijshuisvesting worden toegevoegd aan die van Vastgoedbedrijf. De strategische voorraad ten behoeve van het Grondbedrijf betreft de voormalige NIEGG-portefeuille en aankopen vanaf 2023 (Marshoeve, Zuidrand). Een deel van de strategische aankopen kan als warme grond worden aangemerkt en wordt getoetst op toekomstige bestemmingswaarde. Het aankoopbedrag voor dit soort locaties zal vaak hoger zijn dan de marktwaarde onder huidige bestemming en is daarmee een risico wanneer deze niet meer als warme grond kan worden aangemerkt. De direct noodzakelijke afwaardering bij een aankoop valt buiten deze risicokaart. Het effect van marktontwikkelingen op de strategische voorraad wordt ingeschat als -7% en +7% van de boekwaarde van deze portefeuille (circa € 15 miljoen ultimo 2023). Het financieel effect van de tot nu toe aangekochte warme gronden wordt ingeschat op € 0,5 miljoen. Het financieel effect voor dit onderdeel strategische voorraad is daarmee € 1,5 miljoen. Het totale risicobedrag afwaardering vastgoed en grond bedraagt daarmee € 2,5 miljoen. Het financiële effect is conform MPB 2024-2027. Het afwaarderen van vastgoed en gronden lijdt overigens tot een structurele vrijval van kapitaallasten. Bij € 2,5 miljoen boekwaarde is de jaarlijkse vrijval aan kapitaallasten indicatief € 50.000 tot € 100.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
De Gemeente kan zelf een expliciete keuze maken of tot een positief verkoopbesluit wordt overgegaan. Voor wat betreft de strategische voorraad is er op dit moment voor de aangekochte locaties geen aanleiding om aan te nemen dat er nog een verdere afwaardering noodzakelijk is. Het kanspercentage is een aanname op basis van bovenstaande en niet verder onderbouwd en is conform MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
441 Vervangingsinvesteringen Vastgoedbedrijf
Vervangingsinvesteringen Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Toelichting: Met ingang van 2024 is een stelpost kapitaallasten vervangingsinvesteringen beschikbaar (voor 2024 € 0,35 miljoen). Deze stelpost zal worden verhoogd met vrijvallende kapitaallasten in de jaren 2025 en verder en worden verlaagd met kapitaallasten als gevolg van noodzakelijke vervangingsinvesteringen (bijv Woldhuis 13). Voor de vervanging van de sporthal Zuid is een aparte kapitaallastendekking aanwezig. Onzeker is in hoeverre de stelpost voldoende dekking kan geven aan deze noodzakelijke vervangingsinvesteringen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat veel panden in de stad dateren van de toenmalige groeiperiode (jaren '70-'90) waarvoor renovatie of (ver)nieuwbouw aan de orde kan zijn in het komende decennium. Tenslotte wordt de stelpost gevoed met vrijvallende kapitaallasten van in het verre verleden gebouwde objecten met het bijbehorende historisch prijspeil van deze objecten. Bij de jaarrekening 2023 wordt aangegeven om in lijn met o.a de Financiële Verordening 2023 en de werkwijze tot enkele jaren terug om alle partiele vervangingen vanuit de onderhoudsvoorziening Vastgoedbedrijf af te dekken. Daartoe wordt de stelpost kapitaallasten vervangingsinvesteringen gebruikt als dekking voor de extra storting in de onderhoudsvoorziening. Er blijft daardoor een beperkt deel van de stelpost beschikbaar voor dekking van de kapitaallasten van integrale vervangingen (renovaties zoals bijvoorbeeld Woldhuis 13). Op basis van een eerste indicatieve verkenning van integrale vervangingsactiviteiten is voor de periode waarop de MPB 2024-2027 betrekking heeft, voldoende dekking aanwezig. Voor de daaropvolgende periode is nu nog niet voldoende goed te bepalen dat er een risico op een tekort aan structurele kapitaallastendekking aan de orde kan zijn. De bepaling van de integrale vervangingen is ook afhankelijk van de beleidswensen die er zijn met betrekking tot de specifieke panden. Daarmee is het financieel effect p.m, conform MPB 2024-2027. | ||
Kans (0 - 100%) | 0 | |
Omdat het risico met name op de langere termijn bevindt en ook sturing kan plaatsvinden in combinatie met het onderhoud, wordt ook het kanspercentage als p.m. beschouwd, conform MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
463 Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf (inclusief dvo Accres)
Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf (inclusief dvo Accres) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 750.000 | |
Het huidig jaarlijks onderhoudsbudget bedraagt circa € 2,4 miljoen voor de panden die niet vallen onder de dvo Accres. Voor deze dvo en onderhoudsbijdragen aan VvE’s is circa € 2 miljoen beschikbaar. De panden zonder een 20 jarig MJOP bevinden zich met name in de portefeuilles te verkopen vastgoed, landgoederen, overig vastgoed en strategische aankopen voor toekomstige bouwgrondexploitaties. Extra storting in onderhoudsvoorziening We zetten erop in om vanaf 2024 partiele vervangingen vanuit de onderhoudsvoorziening te gaan bekostigen, met grotendeels dekking vanuit de beschikbare stelpost kapitaallasten vervangingsinvesteringen. Het bedrag van de eenmalige storting wordt ingeschat op circa € 6 tot € 8 miljoen. Bij de voorliggende jaarrekening 2023 wordt voorgesteld dit te dekken uit het jaarrekeningresultaat. In de paragraaf vastgoed is dit verder toegelicht. Risico op aanvullend tekort in onderhoudsvoorziening Eens in de 5 jaar dienen MJOP’s voor panden extern opnieuw te worden opgesteld. In 2024-2025 zorgen we ervoor dat voor een groot aantal panden er een nieuw MJOP wordt opgesteld. Het risico is aanwezig dat door verschillen in indexatie en gewijzigde normering en eisen de nieuwe onderhoudsramingen hoger uitvallen. Het risico wordt momenteel indicatief ingeschat op een noodzakelijke verhoging van het onderhoudsbudget van € 0 tot € 1,0 miljoen per jaar. Het financieel effect bedraagt gemiddeld € 0,5 miljoen, namelijk het gemiddelde van de bandbreedte; dit is een verhoging van € 0,25 miljoen ten opzichte van de MPB 2024-2027 omdat nu ook de panden in de Accresportefeuille zijn beschouwd. | ||
Kans (0 - 100%) | 75 | |
Mede gelet op het grote aantal MJOP’s dat in 2024/2025 extern wordt opgesteld, wordt de kans van optreden nu ingeschat op 75%, een stijging van 25% ten opzichte van MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
467 Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s)
Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het ondersteunen van gemeentebrede bedrijfsprocessen om onze gebruikers in de lijn te helpen de gemeentelijke doelstellingen te realiseren. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Risicobedrag bestaat uit: capaciteit om de bedrijfsapplicatie weer in de lucht te krijgen, uren dat medewerkers niet hun werk kunnen doen, eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn. Forensisch onderzoek. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft: het uitvallen van meerdere systemen. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
469 Integriteit
Integriteit | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling personeel en organisatie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | (ambtelijke organisatie) - handelen van de gemeente en haar medewerkers voldoet aan de hoogste integriteitsnormen - voorkomen dat integriteitschendingen ontstaan (preventief) - integriteitschendingen op een juiste wijze afhandelen en hierover adviseren (repressief) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.500 | |
Het financiële effect is moeilijk in te schatten. Deze is afhankelijk van de aard van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Op basis van ervaringen de afgelopen jaren is gebleken dat jaarlijks ongeveer 10 tot 15 situaties kunnen worden aangemerkt voor nader onderzoek naar een integriteitschending. Dit varieert in mate van ernst. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
471 Onjuiste informatie verstrekken
Onjuiste informatie verstrekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling communicatie en kabinetszaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | De burgers en ondernemers op een transparante en volledige wijze van de juiste informatie voorzien over onderwerpen die voor hen van belang zijn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Ondanks de grote hoeveelheid aan boodschappen die de gemeente dagelijks verzendt is de kans op fouten relatief klein. Bij projecten worden de communicatiemiddelen veelal door externe partijen (bijvoorbeeld aannemers) verzorgt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
474 Haalbaarheid besparingspotentieel Hervormingsagenda Jeugd
Haalbaarheid besparingspotentieel Hervormingsagenda Jeugd | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Keten en accountmanagement | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 6.250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
484 Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening
Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling preventie, toezicht en handhaving | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Tijdige en kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt) bij de vergunningverlening | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
486 Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP
Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling KCC | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Conform wet- en regelgeving authentieke (persoons)informatie vastleggen in de registers van de Burgerlijke Stand en de Basisregistratie personen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk; v.w.b. handelingen van uit de functie Ambtenaar Burgerlijke Stand is deze ook zelf hoofdelijk aansprakelijk voor zijn / haar handelen in deze. | ||
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Reëel ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
487 Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie
Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling KCC | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Op rechtmatige grondslag verstrekken van juiste informatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 15.000 | |
De gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk voor verkeerde informatieverstrekking. | ||
Kans (0 - 100%) | 3 | |
Hoog ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
502 Bestuurlijk proces
Bestuurlijk proces | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Adequaat functionerend bestuurlijk proces, dat tot kwalitatief hoogwaardige besluitvorming leidt | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Als het risico zich voordoet, heeft dit primair betrekking op het minder makkelijk realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Dit zal uiteindelijk een imagoprobleem veroorzaken. In geval van hierboven genoemde ziekte uitval zich voordoet, wordt het risico maximaal geschat op 0,5 fte (€ 50.000) | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Gezien de vele trajecten die momenteel lopen, wordt het risico niet groot ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
503 Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda
Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Focus lobby en strategische doelen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Als de koers van de gemeente Apeldoorn niet wordt gevolgd/herkend door burgers, bedrijven en/of mede-overheden, zal dit ertoe leiden dat de gemeente een negatief imago krijgt. Het effect hiervan is dat overleg met de externe partners moeilijker wordt, waardoor doelstellingen niet of moeilijker worden gerealiseerd. Een eenmaal negatief imago is bovendien moeilijk om te buigen; ‘men blijft lang negatief oogsten’. Doordat we nog te weneinig richting hebben, onvoldoende werken aan ons profiel en niet afstemmen tussen themas's en initiatieven missen we kansen op crucuale financieringsmogelijkheden. | ||
Kans (0 - 100%) | 31 | |
Dit risico geldt voor de gehele organisatie | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
504 Asbest
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | D. Huizer | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Door deskundigheid van de toezichthouders is het risico dat asbest niet wordt opgemerkt, beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
522 Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen)
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Ontsluiten van digitale basisgegevens van alle officiele adressen en panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen in nederland | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.750 | |
Dit is gebaseerd op OZB derving | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Van de bestaande gegevens in de BAG is inmiddels circa 85% correct. De Overige 20% wordt gestaag verbeterd. De kwaliteit van de invoer van nieuwe gegevens is op order. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
561 Extra afschrijving op onderwijsgebouwen.
Extra afschrijving op onderwijsgebouwen. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Het 2.000.000 euro risicobedrag is berekend op basis van uitkomst van inventarisatie risicovolle panden (vergelijking marktwaarde en boekwaarde). | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Het 2.000.000 euro risicobedrag is berekend op basis van uitkomst van inventarisatie risicovolle panden (vergelijking marktwaarde en boekwaarde) waarbij gerekend is met een kans van 50% dat voormalige schoolpanden in de toekomst moeten worden afgewaardeerd. Financieel effect: We hebben onze schoolpanden die de komende jaren mogelijk in aanmerking zouden kunnen komen voor herontwikkeling geinventariseerd. We hebben de marktwaarden vergeleken met de boekwaarden en hanteren daarom het bedrag van 2 miljoen euro als risicobedrag. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
565 Europees aanbesteden
Europees aanbesteden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling interne dienstverlening | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Naleving (Europese) aanbestedingsrichtlijnen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het is moeilijk in te schatten omdat de schades in hoogte kunnen verschillen. We zijn uitgegaan van 1 grote schadeclaim. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
We gaan ervan uit dat ongeveer 1 keer in de 10 jaar dit kan gebeuren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
568 Innen belastingen
Innen belastingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het op een juiste, tijdige en volledige manier innen en heffen van belastinggelden. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Dit bedrag is nodig om personele inzet te plegen om de gegevens alsnog te verkrijgen en/of te verwerken. Het innen van belastingen gaat om ongeveer € 80.000.000,-. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Er zijn momenten in het proces waar er een controle plaatsvindt. Als er op dat moment iets niet in orde is kan er correctie plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
601 Werken voor derden
Werken voor derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | 2.1 (o.a.) Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten en andere partijen op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg, OVIJ en belastingsamenwerking, CJG. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 187.500 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,-. Voor de totale dienstverlening voor een organisatie is dat gemiddeld € 750.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Er van uitgaande dat eenmaal per 4 jaar een organisatie kiest voor een andere leverancier van deze dienstverlening. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
641 Volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp
Volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Keten en accountmanagement | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.750.000 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
681 Aansprakelijkstelling
Aansprakelijkstelling | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Er voor zorgen dat de gemeente Apeldoorn zo min mogelijk aansprakelijk wordt gesteld. Als aansprakelijkstelling toch gebeurt, de schadeclaims zorgvuldig mogelijk afhandelen, eventueel in overleg met de verzekeraar. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 31.250 | |
De verwachting is dat 5 schade aansprakelijkheids gevallen zijn per jaar. De maximale kosten zijn € 12.500,- aan eigen risico per schade geval. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
761 Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) Wmo
Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) Wmo | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | A. Prins | |
Doelstelling | Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodig. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.500.000 | |
We hebben te maken met oplopende kosten voor de lokale wmo door toename van het aantal cliënten en prijsontwikkelingen. In de prognose houden wij rekening met een bepaalde volumegroei. Risico is dat dit hoger uitvalt. Daarnaast is het risico dat de gehanteerde indexpercentages in de praktijk hoger uitvallen, met name door de CAO-ontwikkelingen die leiden tot hogere loonkosten. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Voor de lokale wmo is het risico groot dat we niet uitkomen met het bestaande budget. In het proces van doordecentralisatie van het budget voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is nog zoveel onzeker, dat het bepalen van een kanspercentage uitermate lastig is. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
781 Vennootschapsbelasting
Vennootschapsbelasting | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | duidelijkheid over evt. vpb plicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 80.000 | |
Vooralsnog is de verwachting dat de gemeente Apeldoorn niet vpb plichtig zal worden voor de activiteiten grondbedrijf, vastgoedbedrijf, parkeren, werken voor derden, stadsbank/activerium. Het risico afval bedraagt € 10.000 en het risico reclame bedraagt € 150.000. Risico energie is niet bekend. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
861 Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken
Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aantoonbaar en juist met persoonsgegevens omgaan, door het nemen van technische en organisatorische maatregelen om de kans op onrechtmatige verwerkingen en datalekken te beperken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 750.000 | |
Vanuit de boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens tot nu toe zijn opgelegd voor een overtreding van de AVG of een datalek, is circa € 750.000 het gemiddelde boetebedrag. De financiële gevolgen kunnen echter hoger zijn, door schadeclaims die betrokkenen kunnen indienen en door benodigde herstelmaatregelen (bijvoorbeeld het informeren van de betreffende burgers, forensisch onderzoek, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen). | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Het maatschappelijk verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het voorkomen van een datalek vallen onder de verantwoordelijkheid van de gehele organisatie. De kans op een overtreding of een datalek van majeure omvang is beperkt, vandaar dat hier uitgegaan wordt van 25% kans. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
981 Invoering Wet Kwaliteitsborging (Wkb)
Invoering Wet Kwaliteitsborging (Wkb) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsrecht en vergunningen | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | P.C.J. Messerschmidt | |
Doelstelling | Voldoende dekking voor alle personeelslasten. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Inschatting vervallen van ca. 4 Fte; voor een belangrijk deel is hiervoor al een flexibele schil beschikbaar ; speelt pas vanaf 2022 (invoeringsdatum Wkb) | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1181 Schaarse vergunningen
Schaarse vergunningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsrecht en vergunningen | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | P.C.J. Messerschmidt | |
Doelstelling | Bij de verdeling van schaarse vergunningen moeten gegadigden gelijke kansen krijgen om in een transparante procedure mee te dingen naar een vergunning | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Het financieel effect is moeilijk kwantificeerbaar (relatie met vergunningverlening leggen; omzet casino is erg hoog | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Is afgezet tegen de andere vergunningen Wat is een schaarse vergunning? Een schaarse vergunning is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend, terwijl er meer (potentiële) aanvragers zijn. Voorbeelden van (potentiële) schaarse vergunningen zijn: kansspel(automaten)vergunning, ligplaatsvergunning of een marktvergunning. Hetzelfde geldt ook voor ontheffingen. Voor schaarse vergunningen gelden bijzondere eisen waaraan het vergunningbeleid moet voldoen, te weten: - een openbare en transparante procedure waarin alle potentiële gegadigden een eerlijke kans hebben om mee te dingen naar de vergunning; - de schaarse vergunning mag niet voor onbepaalde tijd worden verleend, maar moet regelmatig opnieuw beschikbaar worden gesteld indien er sprake is van meerdere gegadigden. Dit betekent dat het gemeentelijk beleid wat betrekking heeft op schaarse vergunningstelsels niet zonder risico op juridische procedures, ongewijzigd kan blijven bestaan. Hieruit vloeit voort dat wij er goed aan doen om de schaarse vergunningen/ontheffingen te inventariseren. Vervolgens moet bezien worden of en zo, ja op welke wijze het van toepassing zijnde beleid in overeenstemming kan worden gebracht met de vigerende rechtspraak 'schaarse vergunningen'. Veiligheid en Recht heeft hiertoe het initiatief genomen en een QuickScan gemaakt van vergunning-/ontheffingstelsels die (mogelijk) als schaarse vergunningen moeten worden aangemerkt. Daarnaast zijn de eerste gesprek | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
1241 Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025"
Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025" | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | D.S. Huizer | |
Doelstelling | Minder restafval door meer service op grondstoffen, dat is de inzet. Omgekeerd inzamelen, grondstoffen aan huis ophalen en restafval wegbrengen, is de meest logische stap om dit te bereiken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Afvalstoffenheffing is kostendekkend. De voorziening om fluctuaties op te vangen is leeg. Impact op de doelstelling: | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op imago: Niet halen van de doelen of slechte dienstverlening geven imagoschade van de doelstelling. Dat geldt ook voor te hoge tarieven Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1261 Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders
Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1381 Gevolgen langdurige droogte
Gevolgen langdurige droogte | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Door langdurige droogte dreigt schade aan openbaar groen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 180.000 | |
Door klimaatverandering hebben wij te maken met langere droge periodes. Langdurige droogte tast het openbaar groen aan. Apeldoorn is een groene stad. Om ons groen te behouden zullen wij aanpassingen moeten doen in de openbare ruimte. Door de langdurige droogte lopen wij het risico dat er veel groen uitvalt. De vervangingswaarde bij uitval schatten wij in op een bedrag tussen de 200.000 en 500.000 euro waarbij wij rekening moeten houden dat een oude boom niet 1 op 1 te vervangen is door een gelijkwaardig exemplaar. | ||
Kans (0 - 100%) | 45 | |
De kans op langdurig droge periodes is door de klimaatverandering aan het toenemen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1383 Groen: toename van invasieve soorten
Groen: toename van invasieve soorten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 750.000 | |
Kans (0 - 100%) | 75 | |
oorten (Financiële) Toelichting: het bestrijden van invasieve soorten in de openbare ruimte brengt de nodige problemen met zich mee. Landelijk is een zoektocht gaande hoe de bestrijding het meest efficiënt en effectief kan plaatsvinden. Veel gemeenten zijn op zoek naar de juiste methode om de japanse duizendknoop te bestrijden. Als voorbeeld heeft de gemeente Amsterdam in 2019 8 miljoen euro vrijgemaakt om de Japanse duizenknoop te lijf te gaan. Wij stellen jaarlijks een plan van aanpak op. Dit heeft ook in 2023 plaatgevonden. Het doel is om schade aan verhardingen en leidingen te voorkomen. Daarnaast proberen wij de aantasting van de biodiversiteit te voorkomen (de japanse duizendknoop verdringt andere soorten). De japanse duizendknoop wordt op dit moment bestreden met een combinatie van chemische bestrijding met glyfoysaat en maaibeheer. Onze doelen worden op dit moment met de huidige werkwijze goed behaald. Wij doen onderzoek naar alternatieve bestrijdingsmogelijkheden. In 2023 is globaal 50.000 euro uitgegeven voor de bestrijding van de japanse duizendknoop. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1421 Overlastgevende soorten
Overlastgevende soorten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 280.000 | |
ijden van de eikenprocessierups (en mogelijk in de toekomst de dennenprocessierups) omdat deze rupsen schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Financiële toelichting | ||
Kans (0 - 100%) | 70 | |
De omvang van het probleem verschilt per jaar. Door in te zetten op het vergroten van biodioversiteit, willen wij het aantal nesten dat wij moeten verwijderen verkleinen. In 2023 was de plaagdruk, net als in 2022 en 2021, aanzienlijk lager dan in de jaren ervoor. De dennenprocessierups komt steeds dichter bij Nederland. Ook deze rups heeft brandharen vergelijkbaar met die van de eikenprocessierups. De kans dat deze rups op termijn ook in Apeldoorn te vinden zal zijn is groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1441 Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage Beschermd Wonen
Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage Beschermd Wonen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | A. Prins | |
Doelstelling | Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
De komende jaren wordt het historische verdeelmodel rijksbijdrage Beschermd Wonen omgebouwd naar een objectief verdeelmodel. Voor de MPB 2024-2027 betekent dat vooralsnog geen financieel risico. Wel is het van belang om het risico in het register te blijven opnemen voor mogelijke toekomstige financiele risico´s. . | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Het inschatten van het % kans is gerapporteerd op 50% omdat onzeker is of het zich als gevolg van beheersmaatregelen zich zal voordoen. Het rapporteren van het % is niet objectief bepaalbaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1501 Gevolgen en aanpak verplichtingen uit diverse natuur-, water-, en klimaatdoelstellingen
Gevolgen en aanpak verplichtingen uit diverse natuur-, water-, en klimaatdoelstellingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | D. Huizer | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1542 Ontwikkeling Woldhuis 13
Ontwikkeling Woldhuis 13 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het realiseren van een levendig stadslandgoed in het “hart” van Landgoed Woudhuizen wat aantrekkelijk is voor inwoners om naar toe te gaan voor ontmoeten, bewegen en natuurbeleving en met gerenoveerde/gerestaureerde panden die een goed rendement opleveren. Met een gerenoveerde boerderij op Het Woldhuis 13 heeft Apeldoorn er een nieuwe plek bij waar je de natuur kunt beleven op een stadse, zakelijke, recreatieve èn inclusieve manier. De doelstelling voor dit project is het herbestemmen, restaureren en verhuren van de monumentale boerderij Het Woldhuis 13. Met de beschikbare financiële middelen als kader is de uitdaging om zoveel mogelijk duurzaam en inclusief te werk te gaan. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 260.000 | |
Het risicobedrag betreft de teruggave van de reeds beschikte provinciale subsidie (€ 250.000) en een ander fiscaal regime qua verhuur (€ 400.000). De kapitaallasten van het risicobedrag bedragen circa € 35.000 per jaar. Indien geen of tijdelijk geen verhuur kan plaatsvinden na realisatie van de renovatie bedraagt dit nadeel € 70.000 per jaar. Omdat het object vanuit project verduurzaming gezorgd wordt voor een gasloos pand, zal de terugverdienopgave voor het project verduurzaming moeten plaatsvinden via een hogere huur, mits mogelijk gelet op de marktomstandigheden. Daarmee wordt de huuropgave € 70.000 per jaar. De bestemmingsplanwijziging is langer traject geweest dan verwacht. Hierdoor wordt het project in 2 fases uitgevoerd. Fase 1 bestond met name uit het casco en de schil van de boerderij (een 1 op 1 renovatie). Fase 2 kon pas worden opgestart wanneer de bestemming gereed was (na 2e kwartaal 2023). Deze fase richt zich op de werkzaamheden die alles te maken hebben met de gewenste invulling van de boerderij. Voor deze fase is sprake van een overschrijding met ca € 500.000 waarover de raad via een raadsbrief in 2023 is geïnformeerd. Het risico voor verdere overschrijding schatten we laag in. Het financiële effect blijft € 650.000 conform MPB 2024-2027. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 | |
Het kanspercentage is conform MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1641 Begrotingstekorten 2026 en verder
Begrotingstekorten 2026 en verder | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 40 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1661 Continuïteit dienstverlening
Continuïteit dienstverlening | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 350.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
eren van diensten aan burgers en bedrijven -Risicobedrag bestaat uit eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn -Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1662 Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen
Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
eren van informatie- en IT diensten afgestemd op de bedrijfseisen | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1681 Zwembad Noord Oost
Zwembad Noord Oost | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | S. Biharie | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1741 Geslaagde hackaanval (ransomware)
Geslaagde hackaanval (ransomware) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 195.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
nemen va passende technische en organisatorische maatregleen om de kand op een geslaagde hackaanval (ransomware) te beperken en het nemen van voldoende preventieve maatregelene om na een geslaagde aanval de dienstverlening te kunnen herstellen binnen de daar daavoor afgesproken termijn. Financiele toelichting Een geslaagde ransomwaare aanval brengt veel werkzaamheden mee om de geraakte IR-dienstverlening weer te herstellen. Bijvoorbeeld forensisch onderzoek, inhuur externe expertise, aanschaf nieuwe IT-middelen, inrichten wassstraat, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen, extra communicatie richting oers ca. Bedrag is een geactualiseerde schatting gebaseerd op de kosten na 1 jaar van de gemeente Hof van Twente heeft gemaakt na een geslaagde ransomware aanval daar in december 2020 Kan toelichting De kan op een data lek van majeure omvang is beperkt. Vandaar dat hier uitgegaan worden van 5%. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1781 Vervangingsgolf wegen als gevolg van naoorlogse groei van Apeldoorn kan niet opgevangen worden binnen toekomstige beschikbare financiële ruimte
Vervangingsgolf wegen als gevolg van naoorlogse groei van Apeldoorn kan niet opgevangen worden binnen toekomstige beschikbare financiële ruimte | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1801 Uitvoering energietransitie blijft achter, waardoor doelen niet worden gehaald
Uitvoering energietransitie blijft achter, waardoor doelen niet worden gehaald | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | Energieneutraliteit voor 2050 | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het percentage is vrij hoog ingestoken. We ervaren nu als sommige oorzaken. En wij weten dat de ambitie uitdagend is. Daarom zijn er zoveel maatregelen en zijn deze onderdeel van het programma. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1802 Wijzigingen in Rijks- en provinciaal beleid t.a.v. energietransitie
Wijzigingen in Rijks- en provinciaal beleid t.a.v. energietransitie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | Ons beleid sluit niet meer aan op provinciaal en Rijksbeleid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het percentage is betrekkelijk hoog ingestoken omdat zowel het Rijk als de provincie hard werken aan het creëren van een stimulerend kader waarin gemeenten de transitie kunnen volbrengen. Anderzijds zijn er op dit moment veel crises en is de impact voor Apeldoorn (te) lang onduidelijk. Daarnaast hebben we er betrekkelijk weinig invloed op. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1803 Ombuigingen op Rijks- en provinciale bijdragen energietransitie
Ombuigingen op Rijks- en provinciale bijdragen energietransitie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
utraal voor 2050 Financiele toelichting: | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het percentage is betrekkelijk hoog ingestoken omdat enerzijds zowel het Rijk als de provincie hard werken aan het creëren van een stimulerend kader waarin gemeenten de transitie kunnen volbrengen. Anderzijds zijn er op dit moment veel crises en is de impact voor Apeldoorn (te) lang onduidelijk. Daarnaast hebben we er betrekkelijk weinig invloed op. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1821 Uitstel preventief onderhoud ivm vervanging, afstoot of sloop
Uitstel preventief onderhoud ivm vervanging, afstoot of sloop | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 125.000 | |
Op dit moment zijn enkele vervangingsprojecten aan de orde waarbij het jaarlijks onderhoud wordt geminimaliseerd, namelijk *) Sporthal Zuiderpark; oplevering nieuwbouw of renovatie verwacht in 2025 of later *) Werkschuur Accres Berg en Bos; oplevering renovatie verwacht in 2024 of later *) Complex Wenumse Watermolen; verkoop verwacht eind 2023 of later Binnen de strategische voorraad voor toekomstige grondexploitaties zijn diverse panden aanwezig. Ondanks de beheersmaatregelen is het risico aanwezig dat – bouwkundig maar zeker ook installatietechnisch - grotere verstoringen aan de orde zijn die direct moeten worden verholpen om buiten gebruikstelling of onveiligheid te voorkomen. Binnen de huidige onderhoudsbegrotingen binnen Vastgoedbedrijf is hiervoor geen onvoorzien of stelpost aanwezig. Voor sporthal Zuiderpark is voor 2024 een beperkte stelpost aanwezig voor onverwacht extra onderhoud van € 100.000. Voor het complex Wenumse Watermolen is binnen de Jaarrekening 2022 een storting gedaan in de voorziening achterstallig onderhoud voor de watermolen zodat dit hersteld kan worden. De overige onderdelen en gebouwen vallen buiten deze voorziening en maken daarom onderdeel uit van deze risicokaart. Renovaties/restauraties die voortvloeien uit keuzes om het huidige pand te behouden vallen buiten deze risicokaart. Het risicobedrag kent een bandbreedte van € 0 tot € 500.000 voor de komende MPB-periode van 4 jaar. Het financieel effect bedraagt gemiddeld € 250.000, namelijk het gemiddelde van de bandbreedte. Dit is conform MPB 2024-2027. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
De kans is een aanname van wel/niet optreden en is niet verder onderbouwd. Dit is conform MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1841 Herontwikkeling Oranjerie
Herontwikkeling Oranjerie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling PPIM | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | N. Derks | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.200.000 | |
Kans (0 - 100%) | 30 | |
herontwikkeling van winkelcentrum de Orjanjerie naar een gemixt centrumgebied bestaande uit: stadspark. Met toevoeging van woningen, centrumvoorzieningen (o.a. een hotel en kantoorruimte) en de aanleg van een stadspark. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1861 Nadeel op de legesinkomsten kan niet meer worden opgevangen door de voorziening leges omgevingsvergunning.
Nadeel op de legesinkomsten kan niet meer worden opgevangen door de voorziening leges omgevingsvergunning. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsrecht en vergunningen | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | P. Messerschmidt | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1881 Grondbedrijf bedrijventerreinen
Grondbedrijf bedrijventerreinen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het voeren van grondexploitaties is een middel om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen te verwezenlijken. Dit moet passen in het vastgestelde grond- en vastgoedbeleid 2021, waarin situationeel grondbeleid kan leiden tot een keuze om als gemeente zelf de ruimtelijke ontwikkeling via een grondexploitatie op te pakken. De gemeente opereert in de grondexploitaties als een bedrijf dat afhankelijk is van de markt en dan vooral van de afzetbaarheid van bouwrijpe grond. Daarbij zijn economische ontwikkelingen aan de orde voor de te maken kosten om te komen tot deze verkopen. Deze rol brengt voor de gemeente met zich mee dat er ondernemersrisico wordt gelopen. In het jaarlijkse Meerjaren Perspectief Grondexploitaties wordt aan deze risico’s nadrukkelijk aandacht besteed. De genoemde risicobedragen zijn gebaseerd op het MPG 2023. Met toepassing van het kans percentage wordt het bruto risicobedrag vertaald naar een netto risicobedrag. Binnen het grondbedrijf wordt onderscheid gemaakt in projectspecifieke en projectoverstijgende risico’s. De projectoverstijgende risico’s zijn risico’s die voor alle grondbedrijfcomplexen gelden en waar wij als gemeente geen invloed op hebben. Zoals ontwikkelingen in inflatie, rente en markt. De project specifieke risico’s zijn voor elk project specifiek benoembaar. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 6.804.000 | |
Na vaststelling van de nota Reserves en Voorzieningen 2023 is de Algemene Reserve Grondbedrijf komen te vervallen en maken de risico’s rondom de grondexploitaties direct onderdeel uit van het geheel van alle concernrisico’s. Wel wordt de berekening van het netto risicobedrag vanuit de grondexploitaties gehandhaafd. Het bruto risicobedrag in de MPG 2024 bedraagt € 12,6 miljoen. Via het kans% wordt gekomen tot het netto risicobedrag van € 6,8 miljoen. Dit is hoofdzakelijk gebaseerd op de grondexploitatie Ecofactorij 2. Ten opzichte van het MPG 2023 betekent dit een afname van het netto risicobedrag van € 3,5 miljoen. Daarmee sluit de uitkomst van het benodigd weerstandsvermogen voor het Grondbedrijf aan bij de financiële risicobenadering van de afgelopen jaren. De risico’s omtrent de strategische voorraad grond ten behoeve van mogelijke toekomstige grondexploitaties (zoals voormalig NIEGG) zijn in een separate risicokaarten (afwaardering en uitgesteld onderhoud) opgenomen. | ||
Kans (0 - 100%) | 54 | |
Zoals bij financieel effect is aangegeven betreft de kans de verhouding tussen bruto en netto risicobedrag zoals in het MPG 2024 en de vastgestelde grondexploitatie Ecofactorij 2 is opgenomen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1882 Grondbedrijf niet-bedrijventerreinen
Grondbedrijf niet-bedrijventerreinen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | Het voeren van grondexploitaties is een middel om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van volkshuisvesting, lokale economie, natuur en groen, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen te verwezenlijken. Dit moet passen in het vastgestelde grond- en vastgoedbeleid 2021, waarin situationeel grondbeleid kan leiden tot een keuze om als gemeente zelf de ruimtelijke ontwikkeling via een grondexploitatie op te pakken. De gemeente opereert in de grondexploitaties als een bedrijf dat afhankelijk is van de markt en dan vooral van de afzetbaarheid van bouwrijpe grond. Daarbij zijn economische ontwikkelingen aan de orde voor de te maken kosten om te komen tot deze verkopen. Deze rol brengt voor de gemeente met zich mee dat er ondernemersrisico wordt gelopen. In het jaarlijkse Meerjaren Perspectief Grondexploitaties wordt aan deze risico’s nadrukkelijk aandacht besteed. De genoemde risicobedragen zijn gebaseerd op het MPG 2023. Met toepassing van het kans percentage wordt het bruto risicobedrag vertaald naar een netto risicobedrag. Binnen het grondbedrijf wordt onderscheid gemaakt in projectspecifieke en projectoverstijgende risico’s. De projectoverstijgende risico’s zijn risico’s die voor alle grondbedrijfcomplexen gelden en waar wij als gemeente geen invloed op hebben. Zoals ontwikkelingen in inflatie, rente en markt. De project specifieke risico’s zijn voor elk project specifiek benoembaar. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.310.000 | |
Na vaststelling van de nota Reserves en Voorzieningen 2023 is de Algemene Reserve Grondbedrijf komen te vervallen en maken de risico’s rondom de grondexploitaties direct onderdeel uit van het geheel van alle concernrisico’s. Wel wordt de berekening van het netto risicobedrag vanuit de grondexploitaties gehandhaafd. Het bruto risicobedrag in de MPG 2024 bedraagt € 4,2 miljoen. Via het kans% wordt gekomen tot het netto risicobedrag van € 2,3 miljoen. Dit betreft de verschillende grondexploitaties. Ten opzichte van het MPG 2023 betekent dit een afname van het netto risicobedrag van € 0,5 miljoen. Daarmee sluit de uitkomst van het benodigd weerstandsvermogen voor het Grondbedrijf aan bij de financiële risicobenadering van de afgelopen jaren. De risico’s omtrent de strategische voorraad grond ten behoeve van mogelijke toekomstige grondexploitaties (zoals voormalig NIEGG) zijn in een separate risicokaarten (afwaardering en uitgesteld onderhoud) opgenomen. | ||
Kans (0 - 100%) | 55 | |
Zoals bij financieel effect is aangegeven betreft de kans de verhouding tussen bruto en netto risicobedrag zoals in het MPG 2024 is opgenomen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1923 Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2.0
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2.0 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | M. Wenzkowski | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 40.000 | |
verduurzaming gemeentelijk vastgoed is dat uiterlijk in 2050 onze gebouwportefeuille volledig energieneutraal en aardgasvrij is. Onze gebouwen zijn in staat om dynamisch energie uit te wisselen met de omgeving en andere gebouwen in Apeldoorn. De KPI Bestaande bouw is daarbij 1. Uiterlijk in 2035 is het werkelijke gebouw- en gebruik-gebonden energiegebruik van onze gebouwportefeuille over een geheel jaar genomen per saldo met 60% verminderd t.o.v. 2022. De gebouwen die we dan ingrijpend duurzaam hebben gerenoveerd, hebben we dan zo mogelijk ook aardgasvrij gemaakt. 2. Uiterlijk in 2050 is het werkelijke gebouw- en gebruik-gebonden energiegebruik van onze gebouwportefeuille over een geheel jaar genomen per saldo 0 en zijn al onze gebouwen aardgasvrij. De KPI Nieuwbouw (en grootschalige renovatie) is daarbij 3. Vanaf 2024 is het werkelijke gebouw- en gebruik-gebonden energiegebruik van gebouwen die we dan gaan ontwikkelen over een geheel jaar genomen per saldo 0 en aardgasvrij. 4. We benutten de energie opwekkingsmogelijkheden van de nieuwe gebouwen optimaal, dus leveren zo mogelijk ook aan andere gebouwen (via terug levering aan het net). Financiele toelichting: Het inschatten van dit risico is lastig gezien de verschillende onderdelen die elk hun eigen financieel effect hebben na het treffen van de beheersmaatregelen. De projectkosten kunnen lager uitvallen (subsidies, innovaties) maar ook hoger (marktontwikkelingen). We schatten het risico daarom nu indicatief (niet onderbouwd) in op 10% nadelig verschil tussen kapitaallasten (raming € 1 miljoen) en energiebesparing, dus € 100.000 extra kapitaallasten na realisatie van de eerste fase van het verduurzamingsprogramma 2.0 in 2028. Het financieel effect is conform MPB 2024-2027. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
De kans betreft het optreden van het financieel effect en niet het optreden van alle genoemde risicogebeurtenissen. Het kans% is een aanname en niet verder onderbouwd en is conform MPB 2024-2027. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1941 Onze bijdrage in het financiële resultaat van Lucrato is hoger dan waar wij in onze begroting rekening mee houden
Onze bijdrage in het financiële resultaat van Lucrato is hoger dan waar wij in onze begroting rekening mee houden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | S. Biharie | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 192.000 | |
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1961 Hogere onrendabele top warmtenet Kerschoten
Hogere onrendabele top warmtenet Kerschoten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | D.S. Huizer | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 6.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Hoewel enerzijds zowel het Rijk als de provincie hard werken aan het creëren van een stimulerend kader waarin gemeenten de transitie kunnen volbrengen,, zijn er op dit moment onzekerheden o.a. ten aanzien van het nieuwe Kabinet, de netcongestie problematiek en de economische ontwikkelingen waar wij in Apeldoorn vrijwel geen invloed op hebben. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
2001 Geen dekking voor de huurpenningen van gemeentelijke opvanglocaties ten behoeve van Oekraïners
Geen dekking voor de huurpenningen van gemeentelijke opvanglocaties ten behoeve van Oekraïners | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Directieraad | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
2021 Oplossen netcongestie duurt te lang, waardoor doelen niet worden gehaald
Oplossen netcongestie duurt te lang, waardoor doelen niet worden gehaald | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 0 | |
Effecten netcongestie treden al op. Er wordt stevig ingezet op netverzwaring, maar het is onzeker of deze maatregelen tijdig voldoende vruchten afwerpen. Onzekere situatie dempt enthousiasme om verder te elektrificeren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55
Zoeken
Er zijn geen resultaten gevonden.