1.1.1. Participatie in de lokale democratie De gemeenteraad wilde in 2023 meer inwoners, organisaties en ondernemers ontmoeten en spreken over onderwerpen die spelen in de wijken en dorpen van Apeldoorn. Niet alleen maar vergaderen op het stadhuis, maar genoeg tijd reserveren voor gesprekken met ervaren Apeldoornexperts: inwoners en de professionals die er wonen en werken. De raad organiseerde drie dorps- en wijkontmoetingen en vijf thema-Ontmoetingen, steeds drukbezochte publieks- en expertbijeenkomsten. De raad ontwikkelde een programma ‘draagvlak voor de democratie’. Daarin is ‘Burgers & Frietjes” een terugkerend onderdeel, een speeddate-diner voor inwoners en raadsleden op het stadhuis. De twee edities waren snel volgeboekt. Burgers & Frietjes werd in september gevolgd door een Politieke Markt Apeldoorn over het Burgerberaad. Dat inspireerde een aantal politieke fracties. Ook Politiek Actief en de Jongerenraad bleken in 2023 weer succesvol, zeker in vergelijking met soortelijke activiteiten in de rest van het land. Er werd een nieuwe kinderburgemeester geïnstalleerd. “Draagvlak voor de Democratie’ werd een strategisch thema in de nieuwe Strategische Werkagenda Raad 2023-2026. Drijfveer is het keren van de dalende kiezersopkomst. Het opkomstpercentage van de raadsverkiezingen in 2026 zal dus een duidelijke indicator zijn of deze aanpak werkt. 1.1.2. Weerbaar en integer gemeentebestuur Agressie en integriteit zijn thema’s die niet voorbijgaan aan het bestuur van de gemeente Apeldoorn. In 2023 stond het gemeentebestuur geregeld stil bij dit onderwerp, zoals bij bijeenkomsten over veilig en integer werken als gemeentebestuurder. De raad volgde een training Morele Oordeelsvorming om debatten te kunnen voeren met meer inlevingsgevoel voor de betrokken partijen bij besluitvorming. 1.1.3 De raadswerkgroep Omgevingswet bereidt procedureel en procesmatig de besluitvorming door de Raad voor zodat in 2029 één gemeentelijk omgevingsplan is vastgesteld De raadswerkgroep heeft zich vooral bezig gehouden met de diverse besluiten die nodig zijn geweest voor een succesvolle implementatie van de Omgevingswet die na vele jaren van uitstel per 1 januari 2024 in werking is getreden. Afspraken zijn gemaakt over de adviesbevoegdheid en de delegatie van onderdelen van het omgevingsplan naar het college. Daarnaast zijn alle verordeningen waar nodig aangepast aan de nieuwe wet waarbij een inhoudelijk discussie veelal achterwege is gebleven. Uiterlijk in 2031 moet de gemeente beschikken over één omgevingsplan die voldoet aan de Omgevingswet. Tot die tijd geldt het omgevingsplan van rechtswege. De raadswerkgroep blijft vooralsnog betrokken bij dit vervolgproces omdat ook na de inwerkingtreding van de nieuwe wet nog een aantal inhoudelijke besluiten aan de raad moeten worden voorgelegd. 1.1.4 Verbetering van de beleidscyclus De ‘versterking van de beleidscyclus’ had een looptijd van 2018 tot 2022 en is gestopt en is daarmee ten onrechte opgenomen in de begroting 2023. Het jaar 2023 stond in teken van de omvorming van de rekenkamercommissie naar een rekenkamer zoals voorgeschreven op basis van de nieuwe wet Versterking decentrale rekenkamers. Met ingang van 1 januari 2024 is de nieuwe Rekenkamer voor Apeldoorn van start gegaan. 1.1.5 Invoering wijzigingen wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) In 2023 is er een stuurgroep vanuit de Raad opgericht om zo de wensen vanuit de Raad mee te geven met betrekking tot de verschillende gemeenschappelijke regelingen. Vervolgens zijn deze wensen verwerkt in de opgestelde zienswijze bij de gewijzigde gemeenschappelijke regelingen. De gewijzigde regeling moet met ingang van 1 juli 2024 in werking zijn. 1.4.1. We zetten de Vitaliteitsaanpak door In 2023 zijn 7 Vitaliteitsagenda's afgerond en door het college vastgesteld. Daarmee hebben 18 van de 39 woongebieden (buurten, wijken en dorpen) nu een Vitaliteitsagenda die in uitvoering is. Daarnaast is in 2023 in 8 gebieden gestart met het proces om te komen tot een Vitaliteitsagenda. 1.4.2. We versterken de Vitaliteitsaanpak in de kwetsbare gebieden In de gebieden die uit de data en het 'Veerkracht'-onderzoek van bureau Circusvis van 2022 als (meer) kwetsbaar naar voren komen, werken we nauw samen met de woningcorporaties. Zij hebben zich daaraan ook in de zogeheten 'Prestatie-afspraken' gecommitteerd. Daarnaast kijken we samen met alle gebiedspartners of in een bepaald gebied nog meer verdieping of versterking nodig is. Enkele voorbeelden: In de Sprenkelaar heeft dat geleid tot de uitwerking van een 'ontwikkelkader' waarin fysieke en sociale opgaven worden verbonden. De revitaliseringsopgaven voor de openbare ruimte zijn in samenhang met de Vitaliteitsagenda's van deze gebieden bekeken en ingezet. Op de sociale kant loopt een intensieve pilot in de Horsten (ABCD) waarbij gewerkt wordt aan het versterken van de eigen kracht van het gebied. Ook richten we ons samen met de gebiedspartners op stimulerende acties. De actie om verwaarloosde tuintjes aan te pakken in Orden is daarvan een goed voorbeeld. 1.4.3 We verbinden verschillende vormen van gebiedsgericht werken Zowel met het Ontwikkelkader van de Sprenkelaar als de ABCD-pilot in de Horsten bouwden we in 2023 voort op de Vitaliteitsaanpak. Daarnaast onderzochten we met onder andere het fysiek domein en het programma Energietransitie de mogelijkheden die 'gebiedsgericht programmeren' biedt: om opgaven en de uitwerking daarvan te verbinden of om strategische keuzes te maken die ten goede komen aan de gebieden. Ook zijn we meer gaan samenwerken met de Samen055-locaties, is de inzet van onze welzijnspartners meer verbonden met de Vitaliteitsaanpak en is het gebiedsgerichte netwerk bijvoorbeeld uitgebreid met de sport- en beweegcoaches van Accres. 1.4.4. We geven meer invulling aan inwonersparticipatie De Verordening Participatie Apeldoorn 2022 is in 2023 grotendeels in de organisatie geïmplementeerd. Met name in projecten en programma's zijn inmiddels veel aansprekende voorbeelden zichtbaar. Ook is in 2023 de participatie-aanpak bij de Omgevingswet vastgesteld. Voor de Vitaliteitsaanpak is met het externe bureau Eurus een sterk participatieve werkwijze ontwikkeld die nu bij de totstandkoming van alle Vitaliteitsagenda's wordt ingezet. 1.4.5. We zetten extra in op initiatieven In de loop van 2023 is een extra Initiatievenmakelaar ingezet en is gestart met de communicatie-campagne 'Een goed idee? Doe er iets mee!'. Een en ander heeft geleid tot een toename van met name het aantal kleine initiatieven. Ook het aantal aanvragen voor de Subsidieregeling initiatieven jaarwisseling is fors toegenomen. Daarnaast laat het aantal aanvragen van (veelal) georganiseerde participanten die vaker initiatieven nemen een groei zien. De Initiatievenmakelaars zijn gerichter op pad gegaan naar de buurten, wijken en dorpen waar het aantal initiatieven nog wat achter blijft en sluiten aan bij de Vitaliteitsaanpak. 1.5.1 In 2023 voeren we een kwaliteitshandvest in Sinds begin 2023 heeft de gemeente Apeldoorn een nieuwe visie op dienstverlening. De uitgangspunten van deze visie vormen de kern van hoe wij met inwoners, ondernemers en organisaties willen omgaan: benaderbaar, begrijpelijk en betrouwbaar. Wat wij in onze dienstverlening willen uitstralen en waarmaken is: ‘Ik ben er voor jou!’. Onderdeel van de visie zijn vijf basisprincipes voor houding en gedrag, die leidend zijn in onze contacten met inwoners, ondernemers en organisaties. Daarnaast hebben wij servicenormen (bijvoorbeeld voor de wachttijden aan de balie of aan de telefoon). 1.5.2 In 2023 verbeteren we de dienstverlening rond meldingen openbare ruimte verder In 2023 hebben wij sturingskaders bepaald en daarvoor draagvlak gecreëerd in de organisatie. Sturingsinformatie is beschikbaar gekomen in een dashboard dat we daarvoor hebben ontwikkeld. De trendontwikkeling is dat we meldingen openbare ruimte steeds sneller afhandelen. |