Netto schuldquote en houdbaarheid financiën
Netto schuldquote
De schuld(quote) is één van de kengetallen waarop wordt gestuurd en waar met uw raad een maximum over is afgesproken.
Voor de definitie van onze schuld gebruiken wij dezelfde definitie als het BBV gebruikt. De wetgever heeft bepaald dat de berekening van de netto schuldquote volgens die definitie één van de financiële kengetallen voor gemeenten is. Daarbij moeten we zowel terug- als vooruitkijken. Wij hebben in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing alle kengetallen opgenomen. Waaronder die voor de (gecorrigeerde) netto schuldquote.
De definitie van de gecorrigeerde nettoschuldquote is:
(onderhandse leningen + overige vast schuld + kortlopende schuld + overlopende passiva - langlopende uitzettingen - overige beleggingen - kortlopende (debiteuren)vorderingen en uitzettingen - liquide middelen - overlopende activa)/totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.
Het doel is gedurende deze collegeperiode om onze netto schuldquote beneden de 90% te houden.
Met het opstellen van deze jaarrekening kunnen wij concluderen dat het ons gelukt is om afgelopen jaar de netto schuldquote beneden de 90% te houden.
In de tabel hieronder ziet u de gecorrigeerde netto schuldquote volgens de begroting en volgens de werkelijkheid.
Jaar | Begroting | Rekening | Waarde | Categorie provincie | |
---|---|---|---|---|---|
Begroting | Rekening | ||||
2019 | 82,08% | 83,42% | Goed | B | A |
2020 | 90,99% | 69,09% | Goed | A | A |
2021 | 87,55% | 55,99% | Goed | B | A |
2022 | 78,65% | 51,67% | Goed | A | A |
2023 | 66,79% | 44,22% | Goed | A | A |
Ten opzichte van de begroting 2023-2026 is de netto schuldquote fors verbeterd. Zoals u in de balans en deze paragraaf kunt zien, zijn de schulden behoorlijk afgenomen. Daarnaast heeft de hoogte van de baten invloed op dit kengetal, die waren in 2023 in werkelijkheid hoger dan begroot. Er waren diverse oorzaken voor die hogere baten en deze wordt elders in de jaarrekening toegelicht.
Houdbaarheid financiën
Onder houdbare gemeentefinanciën wordt verstaan:
- De gemeente kan aan haar verplichtingen voldoen.
- De gemeente kan haar financiën ook bij economisch slecht weer beheersbaar houden zonder hulp van buitenaf.
In algemene zin kunnen we stellen dat de stabiliteit van de solvabiliteit, de verdere positieve ontwikkeling van de netto schuldquote de houdbaarheid van onze financiën beter maken.
EMU-saldo
Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Zoals eerder gezegd, het jaarrekeningoverschot voor reservemutaties, zorgde voor dit EMU-saldo. Hieronder ziet u het verloop van de laatste 4 jaren.
Referentiewaarde EMU-tekort | Begroting EMU-Saldo | Werkelijk EMU-Saldo | |
---|---|---|---|
2020 | € 23,1 mln* | - € 7.391 mln | + € 54,169 mln |
2021 | € 21,7 mln* | - € 15,599 mln | + € 89,7 mln |
2022 | € 22,0 mln* | -.€ 16,029 mln | +€ 63,2 mln |
2023 | € 24,9 mln* | - € 16,117 mln | + € -14,6 mln |
De Schuldquote bevindt zich op een goed niveau, stel dat we de schuldquote nog verder willen verlagen en het EMU saldo positief beïnvloeden wat kunnen we dan nog doen?
- Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
- Wij zijn al enkele jaren onderweg om een belangrijk deel van de voorraad oneigenlijk bezit te verkopen. Met de opbrengst is en zal een deel van de schulden worden afgelost;
- Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.
Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.
Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren omhoog zal gegaan gezien de ambities in de MPB 2024-2027.