Programmaverantwoording

Milieu

Algemeen

-   Koers houden in een bewegend speelveld
Ontwikkelingen volgen elkaar nog steeds razendsnel op. Op het moment dat we in de zomer het Actieplan opstelden voor het volgende jaar, gingen we uit van de situatie op dat moment. In het  najaar deden zich al weer ontwikkelingen voor met impact op de uitvoering van het programma, zoals de brieven over netcongestie en de aangescherpte zonneladder. Het vraagt om flexibiliteit en wendbaarheid om hierop in te spelen, maar ook om koers te houden in dit bewegend speelveld

-   Extra investeren in het werven van goed personeel
Capaciteit is lastig te werven voor de vraagstukken die zich voordoen. Als organisatie vraagt dit extra inspanning en creativiteit in het herkennen van wat nodig is, het tijdig aannemen en vervangen van collega’s op cruciale posities, zoals collega’s met specifieke kennis en ervaring of in wijkaanpakken waar continuïteit in bezetting wenselijk is

-   Meer investeren in kennismanagement
We moeten meer investeren in kennismanagement. Om kennis vast te houden als mensen vertrekken en door kennis en kunde over te dragen aan de eigen organisatie. Zo zijn we minder afhankelijk  van externe bureaus en zijn er minder kosten mee gemoeid.

-   Kennisdelen over hoe je kan omgaan met transities
De energietransitie heeft impact op de wijze waarop we wonen, werken en leven. Over het algemeen duren transities lang en verlopen deze vaak grillig. De veranderingen die zich voordoen beïnvloeden elkaar continue en beïnvloeden ook hoe inwoners en organisaties handelen (gedrag). Door kennis over (energie)transities weet je hoe je hiermee kan omgaan en hoe je kan bijdragen dat de transitie ook succesvol is.

-   Te optimistisch in de investeringsagenda 2022-2030
In de investeringsagenda van 2022 -2030 zijn we te optimistisch geweest in de realisatie van activiteiten. We waren in de veronderstelling dat we sneller konden opschalen. Echter, in de praktijk leren we nog van elk project en komen we tot nieuwe inzichten. Daarnaast hadden we erop gerekend dat wet- en regelgeving, zoals de WIGW en WCW, eerder van kracht zouden zijn. De beperkte beschikbare capaciteit helpt ook niet mee. Dit betekent dat we nog aan het experimenteren en het leren zijn en daarmee bezig zijn in het bouwen van het fundament voordat opschaling plaats kan vinden.

Besparen en zelf opwekken

We leren steeds beter wat de inwoner nodig heeft en spelen hierop in
Dit doen we door 1) meer de wijk in te gaan met de bakfiets en straks ook de met de camper, waarbij zowel collega’s van de gemeente als de woningcorporaties in gesprek gaan met de inwoners over mogelijkheden van verduurzaming, 2) te werken met een doelgroepgerichte benadering die inspeelt op de behoeften en belemmeringen en 3) ondernemers, verenigingen en instellingen bieden we maatwerk via het zakelijk Energiepunt.   

Warmtetransitie

De Parken, Loenen en de Maten
-   Meer duidelijkheid over rolneming gemeente en participatie van inwoners
Als gemeente hebben we de regierol in de warmtetransitie. Daarmee hebben we gezien dat we als gemeente de regie moeten nemen in de sturing op de warmte-oplossing (het wat) en de wijze waarop we dit doen in samenspraak met de inwoners (het hoe).

-   Start de samenwerking in de wijk met helderheid over doelen en rollen.
In de toekomst starten we bij de nieuwe wijkaanpak zo snel mogelijk met het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst (SOK) met de partners. Hieraan gaat een korte oriëntatiefase vooraf op de doelen, de opgaven en eerstelijns partners in de betreffende wijk. Dit doen we aan de hand van het procesinstrument Het Wijkkompas. Door vooraf de doelen en rollen scherp te definiëren is de verwachting dat het vervolgproces sneller verloopt.

-   Een bronnenonderzoek is nodig om strategische keuzes voor de wijk te maken.
Om strategische keuzes in de wijk te maken voor duurzame warmteoplossingen voeren we in samenwerking met de partners eerst een bronnenonderzoek uit. En we ontwerpen en technische kaart met daarop welke technische warmteoplossingen die in de wijk kansrijk zijn. Bij het maken van strategische keuzes betrekken we woningeigenaren (particulier en huur), VvE’s, scholen,(sport-) verenigingen en overige gebouweigenaren, zodat we de transitie naar duurzame warmte makkelijker maken.

Kerschoten
-   Een goede samenwerking is de basis voor verdere verdieping
De samenwerking met de projectpartners loopt goed. In sfeer van vertrouwen is er ruimte om elkaar te bevragen. Dit geeft ruimte om de verdiepende slagen te maken in de business case en de organisatie van de keten.

-   Een slagvaardige projectorganisatie is nodig
We naderen in Kerschoten het moment dat een investeringsbesluit over de realisatie genomen moet worden. Naarmate we dichter bij de realisatie komen, raken meer en meer disciplines van de gemeente betrokken en hoe hoger de werkdruk. Daarnaast wijzigt ook de wetgeving (WCW, WGIW) op nationaal niveau. Dit vraagt om alertheid en een slagvaardige projectorganisatie, waarbij er steeds verschillende mensen betrokken zijn tijdens het proces. APMW helpt daarbij.

-   Kennissessies zijn behulpzaam voor een goede besluitvorming
Het project is complex. Kennissessies helpen om college en raad goed te informeren over de inhoud, het proces en de ontwikkelingen van het project. Op basis daarvan kan een goede afweging gemaakt worden in de besluitvorming.

-   Communicatie en participatie zijn cruciaal om inwoners, bedrijven in beweging te brengen
We zetten veel in op participatie en communicatie, desondanks is en blijft het een uitdaging om iedereen te betrekken en draagvlak te bewerkstelligen

Integraal energiesysteem

-   Energiezekerheid is een steeds groter vraagstuk
Het huidige energiesysteem loopt vast. Nieuwe of verhoging van bestaande grootverbruikaansluitingen zijn niet meer mogelijk in onze regio. TenneT heeft nog tot 2029 nodig om de noodzakelijke uitbreiding en aanpassing van het bestaande net te realiseren. Daarnaast zijn we met Liander in overleg om op het laag- en middenspanningsniveau uit te breiden en te upgraden door het plaatsen van extra Middenspanningsruimtes (MSR’s) en metde realisatie van een nieuw onderstation.

Netcongestie leidt tot vragen over de invloed op geplande ontwikkelingen, oplossingen en de rol van de gemeente. De netcongestie noopt tot het realiseren van energie-opslag of het balanceren van gebruik, het direct verbinden van vraag en aanbod of het omzetten van duurzame energie in een andere energievorm. Dit betekent dat de energievoorziening en de realisatie van duurzame opwek de komende jaren een complexe(re) puzzel zal zijn, waar maatwerk en koppelkansen belangrijke begrippen zijn. Aan de gemeente is het de rol om hierin te faciliteren (bv. warmte koude opslag faciliteren.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55