Doelen & prestaties

Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente

1. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Eigentijdse en gastvrije dienstverlening

1.1.1 We optimaliseren de digitale dienstverlening

1.1.2 De inwoner stelt een vraag nooit verkeerd of op de verkeerde plek

1.1.3 We werken transparant en betrouwbaar

1.1.4 We zijn goed telefonisch bereikbaar

1.1.5 We monitoren de dienstverlening

1.1.6 We communiceren in heldere, eenvoudige taal (Taal van de Stad)

1.1.7 We komen tot een nadere uitwerking op dienstverlening voor Apeldoorn

1.2 Onze organisatie is in control

1.2.1 Onze interne beheersing is steeds meer op orde

1.2.2 We werken continu aan risicomanagement

1.2.3 We versterken de beleidscyclus

1.2.4 We versterken de interne beheersing

1.2.5 We ontwikkelen de inkoopfunctie verder

1.2.6 We werken aan privacy

1.2.7 We werken aan informatiebeveiliging

1.2.8 We werken aan informatiebeheer

1.2.9 Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg

1.3 iVisie 2022-2026

1.3.1 Gegevens op wijk- en buurtniveau

1.3.2 Publiceren,  toegankelijkheid, vindbaarheid en regie

1.3.3 Digitale tweelingstad

1.3.4 Informatiebeveiliging

1.3.5 Ethisch kader

1.3.6 Datastrategie

1.4 We werken samen aan het Apeldoorn van morgen

1.4.1 We leveren vakmanschap

1.4.2 We tonen Innovatiekracht

1.4.3 We zijn betrouwbaar

1.4.4 We werken samen

1.5 Onze huisvesting is toekomstbestendig

1.5.1 We werken in toekomstbestendige werklocaties

1.5.2 We faciliteren de nieuwe werkomgeving bij de Samen055-locaties.

Toelichting

Toelichting prestatie 1.1.2 Inhoud
Ons doel is dat onze frontoffice 80% van alle vragen die inwoners, ondernemers en organisaties aan ons stellen direct en goed beantwoordt. In 2023 registreerde onze frontoffice 72.655 telefonische contacten. Van deze bellers kreeg 78,6% (57.131 contacten) antwoord van onze frontoffice, of een medewerker met vakinhoudelijke kennis aan de lijn. Dat is gelijk aan het percentage in 2022.

Toelichting prestatie 1.2.1 inhoud en planning
Het Project Grip op inkoop heeft het project FIV opgevolgd. Het nieuwe systeem is nog niet volledig gevuld en er is nog geen centrale inkoopadministratie waardoor (on)rechtmatigheid op inkoop en aanbesteding achteraf door VIC controles wordt vastgesteld.

Toelichting prestatie 1.2.4 interne beheersing
Met het vaststellen van de nota interne beheersing en rechtmatigheid is het 3-lijnen model herbevestigd als leidend sturingsprincipe voor interne controle. Daar waar mogelijk is/wordt interne controle vooral in de 1e en 2e lijn belegd. Gegevensgerichte controle in de 3e lijn moet steeds meer plaats maken voor systeemgerichte controles. Daar zijn nog de nodige stappen in te zetten.

Toelichting 1.2.6 Privacy
We zijn met de beschikbare capaciteit niet in staat geweest om de noodzakelijke audits op het gebied van privacy uit te voeren.

Toelichting prestatie 1.2.7 informatiebeveiliging
In het jaarplan informatiebeveiliging 2023 waren 6 speerpunten opgenomen met als doel risico's te beheersen. Op de speerpunten bedrijfscontinuïteit, toegangsbeveiliging en awareness hebben we in 2023 niet alle verbeteracties kunnen uitvoeren die we van plan waren. Tegelijk zijn ook enkele aanvullende maatregelen uitgevoerd. Daardoor blijven een aantal risico's actueel. De beperkte gerealiseerde voortgang had vooral te maken met de beperkte capaciteit binnen de organisatie en vooral binnen de afdeling Informatie. De inzet van IT-medewerkers voor security gerelateerde verbetertrajecten is beperkt doordat zij ook reguliere beheerwerkzaamheden moeten uitvoeren en ingezet worden in vernieuwingstrajecten in opdracht van de verschillende thema’s. Het security team kampte in 2023 met een combinatie van langdurige uitval door ziekte en het niet tijdig kunnen aantrekken van hooggekwalificeerd personeel door een algehele gespannen arbeidsmarkt met betrekking tot security personeel. Het security-team is inmiddels op sterkte. De niet gerealiseerde punten zijn meegenomen in het Jaarplan informatiebeveiliging voor 2024.

Toelichting prestatie 1.4.1: Om vakmanschap te kunnen leveren is het (ook) nodig dat onze medewerkers flexibel, vitaal en gezond zijn. Onderdeel van deze prestatie is dan ook het ziekteverzuim. In 2023 bedraagt het gemiddeld jaarverzuim 6,5% daarmee hebben we de norm van 4,9% niet gehaald. Vergeleken met het ziekteverzuimpercentage in 2022 (6,6%) is het verzuim ongeveer gelijk gebleven.

Toelichting prestatie 1.4.3 :Onderdeel van deze prestatie is het aantal gevoerde R&O gesprekken. In het R&O gesprek maken medewerker en leidinggevende afspraken over de resultaten en ontwikkeling van de medewerker. Omdat het aantal geregistreerde gesprekken achter blijft kleurt deze prestatie rood. In 2023 is met 37,10% van de medewerkers een R&O gesprek gevoerd. We zien dus een daling tov vorig jaar (46,9%).

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55