Maatschappelijke ondersteuning

Doelen & prestaties

1. Inwoners wonen zo zelfstandig mogelijk en doen naar vermogen mee

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Mensen kijken naar elkaar om en voelen zich thuis in de wijk (Preventie)

1.1.1 In alle stadsdelen zijn ontmoetingsplekken en initiatieven gericht op het voorkomen van eenzaamheid, daarbij hebben we extra aandacht voor de minder veerkrachtige wijken

1.1.2 Samen055 bevordert zelfredzaamheid en meedoen met laagdrempelige integrale (maatwerk)ondersteuning in de stadsdelen

1.1.3.We maken per 2024 subsidieafspraken over inwonersondersteuning (onderdeel van Samen055)

1.1.4. We zetten meer in op de positie en de waardering van vrijwilligers

1.1.5 Zoveel mogelijk inwoners wonen in een passende woning. In 2023 werken we onder andere via de woonagenda aan deze opgave

1.1.6 Iedereen doet ertoe en telt mee. We blijven vol inzetten op het tegengaan van racisme, polarisatie en uitsluiting

1.1.7 We bestrijden mensenhandel door een integrale aanpak te ontwikkelen gericht op bewustwording, signalerend vermogen, ketensamenwerking, daderaanpak en opvang en hulp voor slachtoffers en daders.

1.2 We bieden inwoners ondersteuning en voorzieningen op maat en organiseren dit effectief en efficiënt

1.2.1 We sluiten aan bij de eigen regie en de ondersteuningsvraag van onze inwoners/het huishoudens en zoeken naar zo normaal mogelijk oplossingen in het eigen netwerk en in de buurt (normaliseren). Uitgangspunt is dat zorg efficiënt en effectief is

1.2.2. We werken aan het optimaliseren van de inkoop en de inrichting van processen voor de maatwerkvoorzieningen (regionale raamovereenkomst). Hierbij betrekken we het onderzoek naar minder aanbieders en de eisen die we stellen aan de aanbieders

1.2.3. We versterken en intensiveren respijtzorg en mantelzorg, door extra in te zetten op respijtzorg en logeeropvang.

1.2.4. In de periode 2022 tot 2030 implementeren wij het ontwerp beschermd thuis 2030

1.2.5 We zetten extra capaciteit in op het toezien op de kwaliteit van de geboden voorzieningen

1.2.6 We stimuleren samenwerking in de zorg waarbij we optimaal gebruik maken van de ruimte binnen de AVG

1.3 Monitoring

1.3.1 We versterken het informatie gestuurd werken en maken daarbij gebruik van onafhankelijk onderzoek zoals door het CBS

Toelichting

1.2.3 Mede door verloop en capaciteitsgebrek is vertraging opgelopen in de voorbereiding van de nieuwe inkoopprocedure voor respijtopvang. De inwoner ondervindt hier geen negatieve gevolgen van. De aanpassingen in de nieuwe inkoop zijn hoofdzakelijk technisch van aard. Voor inwoners blijft de respijtopvang ondertussen gewoon beschikbaar net als in voorgaande jaren. Apeldoorn kent inmiddels 7 respijtopvang-plekken sinds de start van de pilot in 2019. Gebruikscijfers uit 2023 tonen aan dat we voldoende capaciteit aan respijtopvang hebben. Hieraan zien we onder andere dat de groei naar 7 respijtopvang-plekken aansluit bij de behoefte.

1.2.4 Het onderdeel inkoop heeft vertraging opgelopen. Ondanks dat wordt de planning voor de implementatie alsnog gehaald, namelijk tussen 2022-2030.
De nieuwe aanbesteding van de maatwerkvoorzieningen bevindt zich op dit moment in een afrondende fase, dit is een jaar later dan gepland. De planning is nu dat eind april 2024 de gunning aan de 10 te contracteren aanbieders kan worden gedaan. Vanaf dat moment zal het strategisch partnerschap met deze 10 partijen vorm en inhoud worden gegeven. Dat is ook het moment om de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis in te zetten en vormt de implementatie van het regionaal ontwerp beschermd thuis een belangrijke leidraad. Ook de aflopende rijksbudgetten zullen een belangrijke randvoorwaarde zijn.

1.2.5 De prestatie heeft vertraging opgelopen omdat de extra capaciteit in 2023 voornamelijk op het voorbereidend proces ingezet is door het opzetten een plan van aanpak zorgfraude. In februari 2024 wordt gestart met de implementatie van dit plan. Dan komt er ook extra capaciteit om de toezicht op rechtmatigheid goed in te vullen. Dat is de reden waarom deze prestatie nog achterloopt.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55