Deelnemingen
Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning) en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo, en overige leisure- activiteiten ZERO55 Enschede en ZERO55 Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Deze dienstverleningsovereenkomst geldt voor de periode 2021 tot en met 2024. Accres beheert en exploiteert in opdracht van de gemeente maatschappelijk vastgoed en sportaccommodaties.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden.
Ontwikkelingen beleid
De huidige dienstverleningsovereenkomst met Accres heeft een looptijd tot 31 december 2024. We hebben Accres in 2023 laten weten de samenwerking te willen voortzetten. We gebruiken 2024 om nieuwe afspraken te maken voor een langjarige samenwerking.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 16.089.638
Aandelenbelang
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 170.000
€ 507.000
Eigen vermogen
€ 3.118.000
€ 3.626.000
Vreemd vermogen
€ 9.898.000
€ 6.994.000
Gemeenschappelijke regeling
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het algemeen bestuur (AB) heeft een Bestuursagenda voor de periode 2019 – 2023 vastgesteld met daarin vier prioriteiten:1. NOG gezondere jeugd (niet Apeldoorn). 2. NOG gezondere leefomgeving. 3. NOG gezonder oud worden. 4. NOG gezondere leefstijl. Voor alle vier prioriteiten geldt:• GGD sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen en bij het gezondheidsbeleid en de preventieagenda’s van de gemeenten.• GGD heeft specifieke aandacht voor kwetsbare groepen (mensen met een lage sociaaleconomische status, in armoede, laaggeletterdheid, nieuwkomers en psychisch kwetsbaremensen).• GGD zoekt innovatieve strategieën om het bereik en de effecten van gezondheidsprogramma’s te vergroten.
Risico's
Er zijn een aantal ontwikkelingen in wetgeving welke gevolgen kunnen gaan hebben voor de inwonersbijdrage, zoals bijvoorbeeld de pandemische paraatheid in de WPG. Op dit moment zijn de ontwikkelingen nog onvoldoende inzichtelijk. Eventuele effecten worden pas in 2025 verwacht.
Ontwikkelingen beleid
In 2023 is het in 2022 gestarte traject ‘GGD Robuust’ gecontinueerd, waarbij op een 7-tal punten de GGD versterkt wordt. Tevens kenmerkte 2023 zich door de afbouw van het apparaat dat ter bestrijding COVID-19 was opgebouwd. Een klein deel wordt in stand gehouden en nieuwe wetgeving op pandemische paraatheid zal in 2024 verder invulling geven aan de (acute) infectieziektebestrijding.
De Wet gemeenschappelijke regelingen is gewijzigd met als doel raden meer betrokkenheid te geven bij verbonden partijen. Een concept GR is aan de raden ter zienswijze aangeboden in 2023. In 2024 wordt het college gevraagd in te stemmen met de gewijzigde regeling (met instemming van de raad).
In 2023 is ook de nieuwe bestuursagenda 2023 – 2027 tot stand gekomen. Dit document geeft richting aan het (gezondheids-)beleid in gemeenten en GGD de komende vier jaar. De komende vier jaar wordt o.a. via de uitwerking van de IZA en GALA akkoorden invulling gegeven aan de gezondheidsdoelen:
1. Vergroten van gelijke kansen op gezondheid voor iedereen,
2. Mentale gezondheid,
3. Gezonde leefstijl,
4. Gezonde fysieke en sociale leefomgeving.Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.539.316
Aandelenbelang
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
€ 77.000
€ -487.000
€ 0 (begroting)
Eigen vermogen
€ 2.912.000
€ 2.656.000
€ 2.205.000 (Begroting)
Vreemd vermogen
€ 10.226.000
€ 8.787.000
€ 2.485.000 (begroting)
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
-
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft ons twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten. Reizigers geven in het continu klanttevredenheidsonderzoek een waardering van 8,3 als algemeen rapportcijfer voor het vervoer door PlusOV. In 2023 was er ten opzichte van voorgaand jaar een stijging in het aantal ritten (+7%) en een groei in het aantal km (+6%). Het aantal unieke reizigers steeg naar 7.646 (+2%). Met de toename van het vervoersvolume stegen ook de vervoerskosten voor het vraagafhankelijk vervoer ten opzichte van 2022 (ca. 26%). Dit werd voor 13,7% veroorzaakt door een stijging van de NEA-index. De overige stijging komt door de stijging in het vervoersvolume.
Gedurende 2023 lag de focus op de verdere automatisering van de bedrijfsprocessen inzake planning, registratie en facturatie. Hieronder valt de reizigersapp voor het doorgeven van mutaties in het routegebonden vervoer en de semi-automatische planner in het vraagafhankelijke vervoer. Gedurende het jaar is ook gekeken naar het aanpassen van de functies en verantwoordelijkheden van medewerkers, om daarmee de betrokkenheid van de medewerkers te verhogen en de organisatie weerbaarder te maken voor eventuele uitval van personeel. In 2023 is aanvullend aandacht besteed aan de interne processen, in combinatie met de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hiervoor is een (externe) privacy officer aangesteld die de gemeenschappelijke regeling ondersteund bij het verder professionaliseren van de bedrijfsprocessen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 2.623.786
Aandelenbelang
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
23.637
55.195
951
Eigen vermogen
€ 409.559
€ 575.538
€ 439.809
Vreemd vermogen
€ 6.878.591
€ 4.631.140
€ 1.934.294