Apeldoorn activeert

Doelen & prestaties

1. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Meer inwoners doen naar vermogen mee door werk, scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief

1.1.1 In 2026 stroomt 80% van de inwoners die binnen 12 maanden bemiddelbaar zijn naar betaalde (deeltijd) arbeid, door of uit naar een duurzame betaalde (deeltijd) arbeidsmarktplaats (participatieladder trede 5 of 6 van de participatieladder).

1.1.2 In 2026 heeft 90% van de inwoners die ontwikkelbaar is naar trede 3 t/m 6 van de participatieladder een plan van aanpak gericht op het zetten van stappen op het gebied van re-integratie, participatie, scholing en/of zorg.

1.1.3 In 2026 stromen meer nieuwkomers na een intensief inburgeringstraject duurzaam door naar werk of maatschappelijke activiteiten dan in 2021.

1.1.4 In Apeldoorn zetten onderwijs, bedrijfsleven en overheid zich gezamenlijk in voor werkzekerheid van inwoners zodat zij niet (opnieuw) uitkeringsafhankelijk worden.

1.1.5. We zetten in op regelluwe bijstand waarin vertrouwen in onze inwoners centraal staat.

1.2 Meer inwoners komen uit met hun inkomsten

1.2.1 In 2023 hebben we een armoede-aanvalsplan opgesteld waar schuldhulpverlening aan inwoners en ondernemers ook deel van uitmaakt.

1.2.2 60% van de aanvragers die een beroep doen op de Participatiewet krijgen uiterlijk 2 dagen na het eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op een uitkering, uitsluitstel over het toekennen van de uitkering.

1.2.3 Wij stimuleren de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen.

1.3 Minder inwoners hebben problematische schulden, hen bieden we ondersteuning aan om weer regie te krijgen op hun financiële zelfredzaamheid.

1.3.1 In 2024 is onze vroegsignalering zo effectief dat we minimaal 95% van de gemelde inwoners een advies hebben gegeven waarmee de (financiële) problemen opgelost kunnen worden.

1.3.2 In 2026 is het percentage jeugdigen (< 27 jaar) in de schuldhulpverlening gedaald ten opzichte van 2022 (uitgedrukt als percentage van alle Apeldoorners).

1.3.3 In 2026 zijn inwoners met problematische schulden dusdanig geholpen dat ze tenminste 3 jaar na afloop van een schuldhulpverleningstraject vrij van grote financiële zorgen zijn.

1.4 We spelen flexibel in op korte- en lange termijn vraagstukken op de (regionale) arbeidsmarkt

1.4.1 In 2023 heeft de hernieuwde samenwerking in de arbeidsmarktregio geleid tot snellere en effectievere dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden ten opzichte van 2022

1.4.2 In 2023 hebben wij actief onze Apeldoornse speerpunten ingebracht bij onze strategische partners (oa 1.000 banen in de gezondheid, 1.000 in techniek, impact ondernemen, uitbreiding van de samenwerking met partners in onderwijs en bedrijfsleven)

1.4.3 In 2023 zijn we met onze partners in gesprek over de aantallen benodigde instrumenten die wij en onze (regionale) partners inzetten en over de effectiviteit daarvan.

1.4.4 In 2023 zijn t.o.v. 2022 meer ondernemers actief met de sociale opgave om de brede welvaart voor inwoners te vergroten, vooral voor hen die geen plek op de arbeidsmarkt hebben. Wij ondersteunen actief door middel van het expertisecentrum SROI.

1.5 Meer inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om deel te kunnen nemen aan de samenleving

1.5.1 In 2026 is het percentage laaggeletterden dat deelneemt aan een formeel educatieprogramma (Wet educatie beroepsonderwijs) ten opzichte van 2022 met 25% gestegen.

1.5.2 In 2026 is het percentage laaggeletterden dat deelgenomen heeft aan een non-formeel taalaanbod ten opzichte van 2022 met 25% gestegen.

1.5.3 In 2026 is het aantal Apeldoornse werkgevers dat een scholingsaanbod gericht op basisvaardigheden organiseert voor eigen werknemers ten opzichte van 2022 met 10% gestegen.

Toelichting

1.2.1
Het Actieplan Armoede is begin april 2023 door de gemeenteraad vastgesteld en we zijn voortvarend aan de slag gegaan. We hebben intern aanpassingen gedaan, zoals het technisch mogelijk maken van de regelingen en we informeerden de collega’s die het werk in de uitvoering doen over de nieuwe regelingen. We betrokken inwoners en maatschappelijke partners bij de uitvoering.

Dankzij onze inspanningen bereikten we in 2023 meer inwoners en verstrekten we meer regelingen dan in 2022. Het gebruik van de regelingen is echter minder toegenomen dan gehoopt. We bereikten nog steeds niet iedereen. Dat is echter ook niet gek. We zijn in de loop van 2023 gestart, onder andere met de armoede-aanpakkers. Omdat het gebruik van de minimaregelingen in 2023 lager was dan vooraf gedacht, blijft een deel van het budget over. Dit bedrag is bedoeld om inwoners te ondersteunen met de acties uit het Armoedeplan. Het Actieplan is opgesteld voor twee jaren (2023-2024) en daarom nemen we het restbudget mee naar 2024. Door de inzet van communicatie en de voortgang van de diverse lopende acties, is het reëel om er vanuit te gaan dat in 2024 de aanvragen van minimaregelingen blijven stijgen. Voor een nadere toelichting op de financiën wordt verwezen naar de financiële rapportage elders in deze jaarrekening.
De voortgang van het Actieplan Armoede is met de gemeenteraad gedeeld in de raadsbrief van 5 december 2023 (Raadsbrief , Bijlage actiepunten toegelicht en Armoede tussenrapportage ).

1.2.3
Naast de regelingen voor inwoners om armoede tegen te gaan, verstrekten we in 2023 de energietoeslag. In oktober 2023 wijzigde het Rijk de wet zodat we als gemeente eindelijk het tweede deel van de energietoeslag 2023 mochten uitkeren aan onze inwoners. Om de betaling snel aan onze inwoners te doen en de regeldruk voor hen zo laag mogelijk te houden, gebruikten we de mogelijkheid om de inwoners die eerder een energietoeslag hadden ontvangen geautomatiseerd te toetsen. Op deze manier keerden we aan ruim 8.000 huishoudens de toeslag voor het einde van het jaar uit. Helaas verstrekten we de energietoeslag ook aan 600 huishoudens terwijl niet zeker was of zij daar recht op hadden. Daarnaast is aan 200 huishoudens een te hoog bedrag verstrekt. Wij informeerden de gemeenteraad hierover in een tweetal brieven (d.d. 6 en 13 december 2023). We startten een intern onderzoek om dit proces te evalueren en lessen te trekken voor de toekomst. De resultaten daarvan delen wij met de gemeenteraad.

1.3.1
We haalden in 2023 het percentage van 95% niet. We boden in eerste instantie via een brief, een sms-bericht of een email alle inwoners over wie wij een melding ontvingen een hulpaanbod aan. Dat gold uiteraard niet voor meldingen waarvan de ontvangen contactgegevens niet klopten. Helaas konden we niet alle inwoners voorzien van een persoonlijk advies, omdat niet alle inwoners contact met ons opnamen nadat wij een hulpaanbod deden. De keuze of de inwoner contact opneemt of ons advies opvolgt, is aan de inwoner zelf omdat deelname aan een actie voor vroegsignalering immers vrijwillig is. Het afgelopen jaar hebben we ingezet op een meer actieve benadering (telefonisch of een huisbezoek). Gemiddeld leidde deze benadering bij ongeveer 55% van de gevallen tot contact. Van de inwoners met wie het ons lukte om in contact te komen, zien we in 2023 ten opzichte van 2022 een stijging van 17% naar 30% van de inwoners die het hulpaanbod accepteerden.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55