Openbare ruimte

Doelen & prestaties

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in de Omgevingsvisie 2040 Woest Aantrekkelijk Apeldoorn, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Behalen we onze doelen?

Doel

Prestatie

Inhoud

Financiën

Planning

Risico's

1.1 Iedereen moet zich op een betaalbare wijze kunnen verplaatsen met innovatieve vormen van vervoer

1.1.1. We faciliteren vraagafhankelijk vervoer als aanvulling op het regulier openbaar vervoer

1.1.2 We stellen een plan voor deelmobiliteit op, faciliteren en stimuleren deelmobiliteit, in het licht van nieuwe stedelijke ontwikkelingen in de binnenstad, Kanaalzone en Spoorzone

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

1.2.01 We verbeteren de doorstroming van het noordoostelijk deel van de Ring (Laan van Zevenhuizen en Laan van Osseveld) en tussen A50 en Ring door het vergroten van de capaciteit.

1.2.02 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

1.2.03 We nemen deel aan de planvorming N786

1.2.04 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

1.2.05 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west

1.2.06 We verbeteren de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn

1.2.07 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

1.2.08 We vergroten de bereikbaarheid en leefbaarheid door het realiseren van slimme mobiliteitsoplossingen waaronder slimme verkeerslichten

1.2.09 We verbeteren de voorzieningen om de fiets te kunnen parkeren

1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer

1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie

1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes

1.4 Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving

1.4.1 We verkennen manieren waarop de binnenstad goed bereikbaar blijft waarbij de ambities van het Stadspark worden gerealiseerd.

1.4.2 We maken een laadvisie, plaatsen laadpalen en faciliteren marktpartijen bij plaatsing laadpalen en inrichten van tankpunten schone brandstoffen.

1.5 We stimuleren de ontwikkeling van luchthaven Teuge tot duurzame luchthaven voor General Aviation en streven naar een leefbare omgeving met betrekking tot vliegverkeer

1.5.1 Met de Cleantech Regio ondersteunen we het onderzoek van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge naar verduurzaming van de luchtvaart

1.5.2 We lobbyen samen met Gelderse partners en Provincie Gelderland tegen de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport over de Veluwe

1.5.3 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden.

Toelichting

1.2.01
Hoewel de doorstroming op de Laan van Osseveld volgens planning is voltooid, is de planvorming voor de Laan van Zevenhuizen en Kanaal Noord nog niet gestart vanwege capaciteitsproblemen.

1.2.02
Vanwege stikstofproblemen kunnen de geplande verkeersmaatregelen in Zuidbroek nog niet worden uitgevoerd.

1.2.03
De Koersnota wordt later dan gepland opgeleverd vanwege capaciteitsproblemen bij de verschillende overheden. Beoogd was om de besluitvorming over de Koersnota in 2023 te laten plaatsvinden. Dit zal naar verwachting eind 2024 worden.

1.2.05
Vanwege natuurwaarden zijn de AGOVV-velden niet in te zetten voor parkeren. Op dit moment worden andere opties verkend voor een structurele parkeeroplossing. Deze zullen hogere kosten met zich meebrengen.

1.3.2.
De aanleg van het 2e deel van het fietspad langs de Elsbosweg (van A50 tot Klarenbeek) heeft vertraging omdat de eigenaren van benodigde gronden niet willen verkopen, tenzij ze gecompenseerd worden door andere percelen.  Dit zorgt niet alleen voor vertraging maar is tevens een risico voor de aanleg van het fietspad. De aanleg van het fietspad Apeldoorn - Vaassen zal wel volgens planning in 2024/2025 worden gerealiseerd.  

1.5.3.
We monitoren al het geluid, maar kunnen het vliegtuiggeluid niet onderscheiden van het andere omgevingsgeluid.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55