Openbare ruimte

Doelen & prestaties

1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in de Omgevingsvisie 2040 Woest Aantrekkelijk Apeldoorn, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief)

We dragen met onze werkzaamheden op het gebied van mobiliteit bij aan Gezondheid en Leefomgeving, als onderdeel van de Brede Welvaart uit het Coalitieakkoord 2022-2026.
De kwaliteit van de openbare ruimte en de verdere doorontwikkeling bij het ‘stad maken’ wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezige verkeersstructuren. Te voet, met de fiets, het openbaar vervoer en de auto moet iedereen zich veilig, (waar nodig) snel en betaalbaar kunnen verplaatsen. Er wordt flink geïnvesteerd op dit vlak, waarbij tevens zoveel mogelijk kansen worden benut om bij te dragen aan het realiseren van de overige beleidsdoelstellingen, zoals het versterken van de groenstructuren. Om de gevolgen voor de ruimte en het leefmilieu zo klein mogelijk te houden zetten we in op slimme, duurzame en innovatieve oplossingen. De vastgestelde verkeersvisie 2016-2030 en de Omgevingsvisie en de daarin beschreven gebiedsprofielen zijn het onderliggende kader.

Wat hebben we bereikt in 2023?

Er is op diverse schaalniveaus gewerkt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Apeldoorn. Samen met de Regio Stedendriehoek en andere regio's wordt gelobbyd voor een goede bereikbaarheid per spoor en weg. De mobiliteitstransitie staat centraal in de planvorming voor 'stad maken'. Door lagere parkeernormen en deelmobiliteit en door in te zetten op fietsen en lopen wordt de mobiliteitstransitie vorm gegeven. De beleidsregel Parkeren is hierop aangepast. Tevens is gewerkt aan de planvorming voor mobiliteithubs, waar parkeren gecombineerd wordt met een aanbod aan deelmobiliteit. Om de vergroening van het Stadspark te realiseren en om ruimte te maken voor bewoners en bezoekers, zijn plannen gemaakt voor het weren van het doorgaande verkeer door de binnenstad en om het verkeer te verleiden van de ring gebruik te maken. De doorstroming van de Ring is verbeterd door opening van de spoortunnel in de Laan van Osseveld en de verdubbeling van deze weg.
Gewerkt is verder aan de planvorming voor de regionale fietsroute tussen Apeldoorn en Vaassen en voor de fietsvoorzieningen langs een deel van de Sprengenweg.
Diverse verkeersveiligheidsmaatregelen zijn gerealiseerd al dan niet in combinatie met onderhoud, waaronder de verkeerslichten bij de Matenpoort/Ovenbouwershoek.
Ook in de opstelling van diverse actieplannen voor verkeersveiligheid, deelmobiliteit en laadinfrastructuur zijn stappen gezet, zodat besluitvorming in 2024 mogelijk is.
Er is verder intensief gewerkt aan slimme en innovatieve toepassingen, met name bij verkeerslichten en de digitalisering van het parkeren.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55