1. Bereikbare, leefbare stad en omgeving, zoals verwoord in de Omgevingsvisie 2040 Woest Aantrekkelijk Apeldoorn, waar doorstroming voor fiets, auto en openbaar vervoer voorop staat (slim, duurzaam, innovatief) |
---|
We dragen met onze werkzaamheden op het gebied van mobiliteit bij aan Gezondheid en Leefomgeving, als onderdeel van de Brede Welvaart uit het Coalitieakkoord 2022-2026. |
Wat hebben we bereikt in 2023? |
---|
Er is op diverse schaalniveaus gewerkt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Apeldoorn. Samen met de Regio Stedendriehoek en andere regio's wordt gelobbyd voor een goede bereikbaarheid per spoor en weg. De mobiliteitstransitie staat centraal in de planvorming voor 'stad maken'. Door lagere parkeernormen en deelmobiliteit en door in te zetten op fietsen en lopen wordt de mobiliteitstransitie vorm gegeven. De beleidsregel Parkeren is hierop aangepast. Tevens is gewerkt aan de planvorming voor mobiliteithubs, waar parkeren gecombineerd wordt met een aanbod aan deelmobiliteit. Om de vergroening van het Stadspark te realiseren en om ruimte te maken voor bewoners en bezoekers, zijn plannen gemaakt voor het weren van het doorgaande verkeer door de binnenstad en om het verkeer te verleiden van de ring gebruik te maken. De doorstroming van de Ring is verbeterd door opening van de spoortunnel in de Laan van Osseveld en de verdubbeling van deze weg. |