3. Realiseren en beheren van een openbare ruimte die veilig, toegankelijk, klimaatbestendig, toekomstbestendig, uitnodigend en gezond is. | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
3.1 In stand houden van de basiskwaliteit van de openbare ruimte ten aanzien van functionaliteit en veiligheid | 3.1.1 Kwaliteit van de wegen, paden en pleinen volgens bewonerspanel gewaardeerd op 7.0 of hoger |
|
|
|
|
3.1.2 Voorkomen van onveilige situaties en kapitaalvernietiging |
|
|
|
| |
3.10 Een inclusieve overheid | 3.10.1 Minimaal 100 collega’s vanuit de Participatiewet of (oude) Sociale Werkvoorziening werken in de openbare ruimte |
|
|
|
|
3.10.2 We bieden werkleerlijnen en BBL plekken aan om mensen nieuwe stappen op de arbeidsmarkt te laten zetten |
|
|
|
| |
3.2 Vergroten van de biodiversiteit in het beheer van de openbare ruimte | 3.2.1. Vermeerdering aandeel bloemrijk grasland en wijzigen maaibeleid |
|
|
|
|
3.2.2 Verbeteren groeiplaatsen bomen, toename kroonvolume bomen, afkoppelen regenwater bij groot onderhoud en omvorming van verharding naar groen |
|
|
|
| |
3.2.3 Tegengaan van overlastgevende soorten zoals de eikenprocessierups, onder meer door vergroten biodiversiteit |
|
|
|
| |
3.3 Vergroten duurzaamheid en circulariteit in het beheer van de openbare ruimte | 3.3.1 Circulariteit als ambitie opnemen in aanbestedingen |
|
|
|
|
3.3.2 Werfterrein in Zuid omvormen tot terrein voor meer circulaire materialen |
|
|
|
| |
3.4 Vergroting van het aantal plekken voor spelen en ontmoeten | 3.4.1 In 2023 ontwikkelen we een uitvoeringsplan voor spelen en ontmoeten in de openbare ruimte en versterken we onze uitvoeringsorganisatie op dit gebied |
|
|
|
|
3.5 Toekomstbestendige openbare ruimte | 3.5.1 Wij leggen de gemeenteraad een Strategisch Assetmanagementplan (SAMP) voor waarin de raad kan bepalen hoe moet worden omgegaan met de “knoppen” kwaliteit, geld en risico’s |
|
|
|
|
3.6 Zorgdragen voor gedifferentieerd aanbod aan begraafplaatsen en herdenken | 3.6.1 Voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn |
|
|
|
|
3.6.2 Onderzoeken mogelijkheid om natuurbegraven toe te voegen |
|
|
|
| |
3.6.3 Evenwicht tussen kosten en opbrengsten met voldoende differentiatie in tarieven |
|
|
|
| |
3.6.4 Onderzoek naar mogelijkheden van herdenken in Apeldoorn |
|
|
|
| |
3.7 Zorgdragen voor beheer en exploitatie van parkeergarages en rijwielstallingen | 3.7.1 Beheren van minimaal 7 rijwielstallingen |
|
|
|
|
3.7.2 Beheren en exploiteren van 5 parkeergarages |
|
|
|
| |
3.8 Zorgdragen voor een storingsdienst | 3.8.1 Storingsdienst reageert 24/7 op acute knelpunten in de openbare ruimte |
|
|
|
|
3.9 Zorgdragen voor gladheidsbestrijding | 3.9.1 Na een melding van verwachte gladheid kennen de strooiwagens een uitruktijd van maximaal 1 uur. Na de uitruktijd hebben de strooiploegen een strooitijd van maximaal 2 uur |
|
|
|
|
3.9.2 Zorgen voor gestrooide wegen binnen 400 meter van elke woning |
|
|
|
| |
Toelichting | |||||
3.6.2: Planning realisatie natuurbegraafplaats staat onder druk. Planvorming loopt momenteel wat uit; 3.6.3: Inkomsten zijn lager dan uitgaven. Veel vraag van inwoners naar natuurbegraven en komst van natuurbegraafplaats moet dan ook zorgen voor balans tussen inkomsten en uitgaven; 3.6.4: Planning realisatie herdenkingsbos staat onder druk. Planvorming loopt momenteel wat uit. | |||||








