Financiën

Inkomensregelingen

6.3 Inkomensregelingen

Pitch

Op het taakveld Inkomensregelingen realiseerden we diverse voor- en nadelen. Op het onderdeel BUIG realiseerden we per saldo een nadeel, als gevolg van een hoger beroep op bijstandsuitkeringen dan begroot. Op het Sociaal vangnet (incl. energietoeslag en armoede actieplan) boekten we een voordeel; een deel van dit voordeel verwachten we in 2024 nodig te hebben. Daarnaast realiseerden we nog een paar kleinere voordelen. Per saldo realiseerden we in 2023 op dit taakveld een voordeel.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

BUIG

Nadeel

5.400

I

Sociaal Vangnet

Voordeel

2.900

I

Dienstverlening schuldhulpverlening

Voordeel

295

I

Kwijtschelding belastingen

Voordeel

112

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

212

I

Totaal lasten

Nadeel

1.881

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

BUIG

Voordeel

2.800

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Nadeel

106

I

Totaal baten

Voordeel

2.694

Detail

BUIG:                              per saldo € 2.600.000,- nadeel
Het saldo BUIG (baten -/- lasten) is in 2023 uitgekomen op € 1,2 miljoen nadeel. Dit betekent een afwijking ten opzichte van de begroting van € 2,6 miljoen nadeel.

Met de toen bekende informatie is in de MPB 2023 - 2026 voor de BUIG een voordeel van € 1,4 miljoen begroot, waardoor er geen bijdrage uit de algemene middelen toegevoegd hoefde te worden aan het rijksbudget. Dit rijksbudget in onze begroting is gebaseerd op het nader voorlopig budget 2023 (afgegeven in mei 2022). Deze wijze van begroten brengt het risico met zich mee dat er in een jaar flinke schommelingen kunnen ontstaan in zowel de baten als de lasten en daarmee in het resultaat.

Lasten: € 5,4 miljoen nadeel
We gaven ongeveer € 5,4 miljoen meer aan bijstandsuitkeringen uit dan begroot. Dit is grotendeels het gevolg van de stijging van het aantal uitkeringen. We startten het jaar 2023 met 3.454 uitkeringen en eindigden 2023 met 3.544 uitkeringen. We zagen dat de instroom in 2023 op een laag niveau lag, daar staat tegenover dat de uitstroom ook achterbleef bij de verwachting. Per saldo stroomden er meer inwoners in de uitkering.

Baten: € 2,8 miljoen voordeel
Qua baten is het definitieve rijksbudget eind september bekend geworden. Bij de berekening van dit budget heeft het rijk rekening gehouden met de compensatie Wet minimum Loon (Wml), de verhoogde taakstelling statushouders, de volumerealisatie 2022 en de verwachte werkloosheidsontwikkeling in 2023. Het rijksbudget is uitgekomen op € 55,9 miljoen, wat € 2,8 miljoen hoger is dan we hebben begroot.

Sociaal Vangnet:   € 2.900.000,- voordeel (lasten)
1. Regelingen (wettelijke) bijzondere bijstand   € 101.000,- voordeel
Het beroep op regelingen binnen de (wettelijke) bijzondere bijstand is minder (€ 670.000,-) geweest dan we hadden begroot. Het betreffen hier grotendeels open einde regelingen, waarbij de hoogte van de bestedingen afhankelijk zijn van het beroep dat inwoners op deze regelingen doen. Met dit voordeel dekken we de lasten (€ 568.000,-) van de onterecht verstrekte energietoeslag. Per saldo een voordeel van € 101.000,-.

2. Energietoeslag            € 840.000,- voordeel
In 2023 gaven we € 160.000,- meer uit dan we aan rijksbijdragen ontvingen. Deze lasten kunnen we dekken uit het bovengenoemde voordeel op de regelingen bijzondere bijstand. We hoefden in 2023 dus nog geen beroep te doen op het bedrag van € 1 miljoen dat uit de algemene reserve voor de energietoeslag beschikbaar is gesteld. Echter, dit bedrag hebben we in 2024 nodig voor de nog uit te keren energietoeslag aanvragen die in 2024 binnen komen. Inwoners kunnen namelijk tot 1 juli 2024 nog een aanvraag indienen. We hebben de intentie om het saldo via een bestemmingsvoorstel over te zetten naar 2024.

3. Armoede actieplan            € 1.870.000,- voordeel
In 2023 gaven we € 2 miljoen uit op het Armoede actieplan; er resteert nog een saldo van € 1,87 miljoen; we hebben zowel op de uitvoering als op de regelingen nog niet alles uitgegeven. Het gebruik van minimaregelingen nam minder toe dan we inschatten; we bereikten nog niet iedereen. Dat is ook te verklaren; het actieplan is in april goedgekeurd, waarna de werving van de armoede-aanpakkers kon beginnen. De armoede aanpakkers zijn medio juni gestart.
We doen het voorstel om een bedrag van € 1,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Daarmee nemen we het voordeel van € 0,5 miljoen op de uitvoeringskosten niet mee naar 2024. We verwachten dat door de actie van de armoede-aanpakkers, de communicatie en het gebruik van "bereken uw recht" het gebruik in 2024 toeneemt. Daarnaast is er o.a. nog het effect van meer uitgegeven stadspassen maar waarvan de besteding pas in 2024 plaatsvindt.

Dienstverlening schuldhulpverlening en armoede   € 295.000,- voordeel
We hebben van het Rijk eenmalig extra middelen ontvangen voor de dienstverlening op het gebied van schuldhulpverlening en armoede. Wij hebben deze middelen hier niet volledig voor hoeven in te zetten, omdat we de dienstverlening binnen onze eigen capaciteit konden opvangen.
.
Kwijtschelding belastingen   € 112.000,- voordeel
Op het budget kwijtscheldingen belastingen is niet een volledig beroep gedaan.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55