Financiën

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Pitch

Op het taakveld toegang en eerstelijnsvoorzieningen hebben we ten opzichte van de begroting 2023 per saldo (voor verrekening met reserves) een voordeel van € 2,7 miljoen. Dit voordeel is ontstaan door met name lagere uitgaven voor organisatiekosten stedelijke expertiseteams (SET) omdat we even als in 2022 uitgegaan zijn van een hoger budget, lagere innovatiekosten maatschappelijke ontwikkeling omdat nog niet alle werkzaamheden voor de digitale sociale kaart en monitor maatschappelijke ontwikkeling zijn uitgevoerd, lagere uitgave lokaal huiselijke geweld inclusief jeugdprostitutie vanwege afschaling personele capaciteit en minder uitgaven voor het vormgeven van een breed toegankelijker loket via Samen055 die we betalen uit de middelen versterken van gemeentelijke dienstverlening aan kwetsbaren (POK-middelen).

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Lokaal huiselijk geweld incl. jeugdprostitutie

Voordeel

352

I

Organisatiekosten Stedelijke expertiseteams (SET)

Voordeel

696

I

Versterken gemeentelijke dienstverlening aan kwestbaren (POK-middelen)

Voordeel

706

I

Innovatiekosten Maatschappelijke Ontwikkeling

Voordeel

389

I

Inhuur personeel derden

Voordeel

256

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

118

I

Totaal lasten

Voordeel

2.517

Detail

Lokaal huiselijk geweld incl. jeugdprostitutie
Binnen het budget lokaal huiselijk geweld is er voor de toekomsttuin Apeldoorn een bedrag van € 36.850,- uitgegeven. Gezien de personele capaciteit waar afschaling heeft plaatsgevonden blijkt de raming van € 0,4 miljoen niet haalbaar voor 2023. Het resterende bedrag ad € 0,36 miljoen zal via een ROP meegenomen worden naar 2024. Hier hangt voor € 63.000,- een verplichting onder m.b.t. trainingen welke in 2024 gefactureerd zullen worden.

Organisatiekosten Stedelijke Expertiseteams (SET)
"Net als vorig jaar zijn de organisatiekosten van de stedelijke expertiseteams (SET) lager uitgevallen dan begroot, totaal ongeveer € 0,7 miljoen. In de MPB is al uitgegaan van een lager begrotingsbedrag van ongeveer € 1 miljoen vanaf 2024. Daarmee is dit het laatste jaar van de onderbesteding.
Zoals we hebben opgenomen in het coalitieakkoord zetten we stevig in op regie. Als het gaat om het verbeteren van de regie over jeugdzorg en veiligheid (SET), blijft het monitoren en mogelijk aanpassen van de capaciteit noodzakelijk. We stellen voor om het voordelige resultaat 2023 in 2024 in te zetten voor de implementatie van de brede wijkteams."                 

Versterken gemeentelijke dienstverlening aan kwetsbaren (POK-middelen)
Gemeenten ontvangen structureel middelen om de dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities te versterken. De middelen komen naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen (POK). De middelen zetten wij in voor het vormgeven van een breed toegankelijker loket via wijkteams Samen055 zodanig dat onze dienstverlening aansluit bij de leefwereld van onze inwoners. De kosten die nodig zijn voor deze inrichting betalen wij uit deze middelen. In 2023 hebben we niet alle middelen besteed. Voor het verder vormgeven van deze inrichting hebben we deze overgebleven middelen nodig in 2024. We willen deze middelen met name gebruiken voor het tijdelijk inzetten van extra personeel om de nieuwe inrichting / werkwijze per 1-1-2024 zo effectief mogelijk te laten zijn. Met de tijdelijke extra formatie creëren we ruimte voor leren, ontwikkelen en het zo goed mogelijk op de praktijk laten aansluiten van de werkzaamheden. We stellen voor om het voordelige resultaat 2023 in 2024 in te zetten voor de implementatie van de brede wijkteams."          

Innovatiekosten Maatschappelijke Ontwikkeling
Na de motie “meetbaar en merkbaar” (november 2022) zijn we in 2023 gestart met een raadswerkgroep om uitvoering te geven aan de motie. Eind 2023 is een eerste deel van de monitor maatschappelijke ontwikkeling gereed en word begin 2024 door de raadswerkgroep opgeleverd aan de raad. In 2024 wordt de monitor uitgebreid met elementen op gebied van Gezondheid en Jeugd & Onderwijs.
Ten aanzien van de digitale sociale kaart is in 2023 markonderzoek verricht, advies uitgebracht en zijn de functionele en technische eisen in kaart gebracht, waarmee begin 2024 een aanbesteding gestart kan worden en naar verwachting halverwege 2024 de eerste opzet van de kaart opgeleverd kan worden.
Gebieds- en actiegericht werken (Pilot buurt aan zet). Deze pilot is gestart in 2023 en loopt door in 2024 (ABCD-aanpak)
Niet alle werkzaamheden voor de monitor maatschappelijke ontwikkeling, Sociale kaart en de Pilot Buurt aan zet zijn uitgevoerd en daarmee niet alle middelen besteed.

Voor het verder vormgeven van informatiegestuurd werken (digitale sociale kaart, monitor sociaal) en het gebieds- en actiegericht werken (Pilot Buurt aan zet), hebben we deze overgebleven middelen nodig voor in 2024. We stellen voor het resterende budget via een reserve overlopend project over te hevelen naar 2024.

Inhuur personeel van derden
In 2023 hebben we ten laste van dit budget minder uitgaven verantwoord omdat we hiervoor incidenteel  de specifieke rijksmiddelen IZA/ GALA hebben kunnen inzetten.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55