6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Pitch
Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo) wordt een voordeel van € 0,86 miljoen gerapporteerd. Dit is voornamelijk het gevolg van een onderbesteding op het collectief vervoer WMO. Reden daarvan is een lagere gebruiksgraad binnen het vraagafhankelijk vervoer PlusOV, de definitieve eindafrekening 2022 t.o.v. de balanspost en het verschil tussen de originele begroting PlusOV en die van de gemeente Apeldoorn voor het VAV. Op collectief vervoer wordt daarmee een verwacht overschot van € 0,85 miljoen gerapporteerd voor 2023.
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||||
---|---|---|---|---|---|
Toelichting | Bedrag | I/S | |||
Collectief vervoer WMO | Voordeel | 803 | I | ||
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000 | Voordeel | 40 | I | ||
Totaal lasten | Voordeel | 843 |
Detail
Collectief vervoer WMO
Binnen het collectief vervoer WMO zien we een onderbesteding door een verschil tussen de begroting PlusOV t.o.v. hetgeen begroot voor het vraagafhankelijk vervoer (VAV) gemeente Apeldoorn van zo’n € 0,2 miljoen, welke wordt opgedreven door verder achterblijvende reizigersaantallen resulterend in een extra onderbesteding van zo’n € 0,31 miljoen. Reden daarvan is dat de reizigersaantallen als gevolg van corona fors naar beneden zijn gegaan met als verwachting dat dit in de jaren na corona weer zou herstellen. Echter, in 2023 trekt dit niet zo aan als verwacht. Daarnaast is er voor het collectief vervoer sprake van een eindafrekening over 2022 van zo’n € 0,32 miljoen (de extra ontvangen terugbetaling van PlusOV t.o.v. de verwachte opgenomen terugbetaling PlusOV in de jaarrekening 2022). Daartegenover staat dat de kosten van de regiefunctionaris van PlusOV van 2022 t.l.v. het budget 2023 komen voor € 30.000,-. Op collectief vervoer wordt daarmee een overschot van ruim € 0,8 miljoen gerealiseerd voor 2023.