Cultuur, erfgoed, evenementen en sport

Doelen & prestaties

5. Via Apeldoorn Partners werken wij aan de profilering van Apeldoorn bij bewoners, bezoekers, professionals en bedrijven

Samen met Apeldoorn Partners gaan we het royale en groene verhaal van Apeldoorn vertellen, met de focus op onze unieke positie op de Veluwe, het versterken van de binnenstad met Veluwse waarden en het toeristische aanbod in het buitengebied te bestendigen. Met de schaalsprong zijn voor alle nieuwe inwoners voldoende arbeidsplaatsen nodig: Apeldoorn Partners heeft derhalve ook aandacht voor de Apeldoornse arbeidsmarkt van de toekomst. Bewonerstevredenheid is de basis voor citymarketing.

Wat hebben we bereikt in 2023?

In 2023 hebben we grote vooruitgang geboekt in het positioneren van Apeldoorn als de Groene en Royale hoofdstad van de Veluwe, zoals beschreven in de Visie Citymarketing Apeldoorn 2025.
Hoogtepunten van het jaar omvatten de officiële heropening van Paleis het Loo en het inspirerende Warmtecongres. De eerste editie van het Royal Light Festival, gekoppeld aan de heropening van
Paleis het Loo, trok meer dan 35.000 bezoekers vanuit alle hoeken van het land en werd zeer goed ontvangen door zowel bezoekers als lokale ondernemers. Dit festival wist de media-aandacht te
trekken en zette Apeldoorn positief in de schijnwerpers.

Het Marktplein was een levendige middelpunt van de binnenstad en was het decor voor een divers aanbod aan evenementen variërend van de Antiek en Curiosamarkt, de Koningsdagkermis tot aan
‘Urban APD’, waar Apeldoorners kennis konden maken met de verschillende urban sports. In 2023 hebben we onze citymarketingactiviteiten uitgebreid en verdiept, met een speciale focus op
het versterken van de economische profilering van Apeldoorn en het aantrekken van talent. Deze inspanningen hebben geleid tot een breed gedragen positionering onder het Apeldoorns
bedrijfsleven, waaronder: Saxion, Bredenoord, Apenheul, Lucrato en Orpheus.

Er zijn meerdere onderzoeken over onze inwonerstevredenheid zoals de Buurtbelever en Hendrik

Beerda. Om de inwoner niet te overvragen zijn deze onderzoeken aangehouden. In de Buurtbelever scoort Apeldoorn een 7.8 en in het merkonderzoek van Hendrik Beerda komt Apeldoorn op een 13
plek uit. Om de inwonerstevredenheid te laten stijgen zijn er verschillende acties en instrumenten ingezet en ontwikkeld om het groene en royale imago van Apeldoorn te benadrukken. Denk hierbij
aan een landelijke Koninklijke Veluwe campagne, citydressing (Big Bijoux), wandel- en fietsroutes en de oplevering van inapeldoorn.nl.

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2024 09:28:58 met de export van 06/12/2024 13:13:55